Jump to content

Hastighetsmätar problem!!!

Skirebo

Recommended Posts

Har en -94:a, (automat) och jag får inte ordning på hastighetsmätaren.

Skruvade bort givaren från lådan och allt ser fräscht ut, någon (den förre ägaren!?) har dragit ner en ny +12v matning som är uppsäkrad i motorrummet, 10A.

Byter jag säkringen så fungerar allt en stund, (även växelindikatorn i instrumentpanelen) och sen brinner den av!?

Är det någon som har några erfarenheter?

/Magnus

Har en -94:a, (automat) och jag får inte ordning på hastighetsmätaren.

Skruvade bort givaren från lådan och allt ser fräscht ut, någon (den förre ägaren!?) har dragit ner en ny +12v matning som är uppsäkrad i motorrummet, 10A.

Byter jag säkringen så fungerar allt en stund, (även växelindikatorn i instrumentpanelen) och sen brinner den av!?

Är det någon som har några erfarenheter?

/Magnus

Förtydligar och fyller på lite.

Har precis fått tag på en hdj80 -94 med automat och separata spärrar fram resp. bak. Det var vissa saker som inte fungerade bl.a hastighetsmätaren och växelindikatorn i instrument panelen. Efter lite forskning så hittade jag en pulsgivare på fördelningslådan, denna hade fått ny direkt ström ( +12v) och var uppsäkrad vid ena batteriet, säkringen på 10 A var avbrännd, jag pillade i en ny och testade, det funkade!!! och växelindikatorn oxå!?

Men ack den lycka som består, efter 20 sek brann säkringen av.

Nu har jag plöjt verkstadsmanualer och inser att väldigt mycket är beroende av denna pulsgivare, spärrarna låser inte heller (bilen har stått i en lada i 3-4 år) men det verkar troligt att de väntar på en signal från pulsgivaren oxå. Automaten växlar skumt i låga hastigheter och detta var borta under den korta tid säkringen var hel.

Nu tror jag att ECU:n kanske fått stryk av bakmatningen till pulsgivaren, är det någon som hört något om liknande fel? Eller har kunskap att kunna ge mig råd?

Kanske någon ligger på en pulsgivare samt en ECU som man får testa med!?

tack på förhand

/M