Olyycklig Posted August 9, 2011 Report Share Posted August 9, 2011 (edited) Hej! Bytte belägg på min fars Hilux (årsmodell 2005). När jag drog åt hjulmuttrarna på höger sida måste jag gjort något fel. För ena pinnbulten gick av. Jag använde ett vanligt fälgkors, äter inte spenat, har klena armar och har aldrig i hela mitt liv dragit av eller sabbat en hjulbult tidigare. Nu undrar jag: Kan man byta bara pinnbulten eller blir det komplett nav? Mvh Olycklig! Edited August 9, 2011 by Olyycklig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 9, 2011 Report Share Posted August 9, 2011 japp finns och köpa styckvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olyycklig Posted August 9, 2011 Author Report Share Posted August 9, 2011 japp finns och köpa styckvis Grymt forum! Tack för ett snabbt svar! Finns det på toyota? Hur jobbigt är det att byta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 Hej. Det brukar inte vara så svårt att byta, jag har i och för dig inte gjort det på nån Hilux men hjulbulten brukar vara ipressad från baksidan och är bara att slå in med dorn och handslägga. Du kommer att behöva demontera bromsok och skivan + ev hela navet för att kunna få tillbaka hjulbulten. Lycka till . Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 (edited) Bulten har ett koniskt huvud och slås ut från utsidan. På äldre bromsskivor så kan bulten vara fastrostad så det krävs ändå kanske en burk spenat och en ordentlig blyslägga. Det är viktigt att du lägger skivan på ett hårt och solit underlag så att du inte skevar skivan. Räcker med att endast ta bort skivan. Bultar finns att köpa hos Toyota. Edited August 10, 2011 by Peder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 Intressant att höra om din hjulbult. Har faktiskt själv fått byta 3 st, 2 på min LC90 o en på min LC 120. Alla 3 avdragna för hand. Måste vara mkt dåligt gods. Har faktiskt fått nya av Toyota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olyycklig Posted August 12, 2011 Author Report Share Posted August 12, 2011 Hej! Tack för alla svar. Minns jag rätt satt bultarna i navet, och bromsskivan satt bakom navet. Eller minns jag fel? Bilen är fyrhjulsdriven om det nu spelar någon roll. Jag är bara orolig för att behöva ta isär lager och behöva skaffa en momentnyckel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olyycklig Posted May 22, 2013 Author Report Share Posted May 22, 2013 Väcker denna tråd igen. Bytte aldrig den trasiga bulten, men nu fastnade bilen i besiktningen, så det måste åtgärdas. Eftersom det är fram så verkar det, enligt flera engelska sidor, som om navet måste bort för att lossa skivan. Är det knepigt att lossa navet? Behöver jag några specialverktyg förutom en momentnyckel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VictorKS Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 Jag har dragit av tre stycken för hand på min hilux -06, alla på bakdäcken. Behövde endast lossa hjulet, ta bort skyddet för trumman och sedan knacka ut den trasiga med don och hammare, efter det satte jag in den nya bulten bakifrån och tog passande mutter och drog lite så att den kilade fast sig.. Därefter var jag klar.. Inga konstigheter. En bult kostar ca 100kr på toyota.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts