Jump to content

Cross Sport = High Grade eller?

Recommended Posts

Hej,

Jag har börjat jakten på en LC120 2007-2008. Jag har sett att det på ett par olika bilar, som är till salu just nu på Blocket, står Cross Sport.

Vad betyder detta?

Är det bara ett annat namn för High Grade nivån? Det vekar iallafall vara välutrustade.

Jag är inne på att hitta en så fullsmetad modell som möjligt eftersom jag räknar med att ha bilen i 10 år minst.

// Andreas

Hej,

Jag har börjat jakten på en LC120 2007-2008. Jag har sett att det på ett par olika bilar, som är till salu just nu på Blocket, står Cross Sport.

Vad betyder detta?

Är det bara ett annat namn för High Grade nivån? Det vekar iallafall vara välutrustade.

Jag är inne på att hitta en så fullsmetad modell som möjligt eftersom jag räknar med att ha bilen i 10 år minst.

// Andreas

Skall du ha bilen länge - så skall du ha så lite krims-krams som möjligt. Köp en av mina vita LC KDJ120 (2008) istället så slipper du problem.

Om du är sugen kan du köpa till snorkel och extratank som ligger här på hyllan.

Annars har bilen allt du behöver (inkl GSM-styrd dieselvärmare). Tror att den har gått 5 000 mil. Aldrig terrängkörd. Priset kan vi diskutera.

Det kan du ju ha en poäng i...

Automat, Skinn och 7-sits är dock oomkullrunkeliga krav! :) Resten av elprylarna är det inte så noga med.

Så vitt jag vet så är din manuell?

// Andreas

Edited by cyberknutte

Det kan du ju ha en poäng i...

Automat, Skinn och 7-sits är dock oomkullrunkeliga krav! :) Resten av elprylarna är det inte så noga med.

Så vitt jag vet så är din manuell?

// Andreas

6 vxl manuell. Hard to the metal. Bullet Proof. Riktiga diffspärrar. Riktig lågväxel. Inte massa momentomvandlare och elektronisk anti-spin som på min LC150 Executive Business High Grade lull-lull. Utan detta är på riktigt. Vem skall sitta på den 3:e raden bak? Ser bra ut i broschyren men fungerar inte i verkligheten. Vem i familjen vill du offra vid påkörning bakifrån? Skall du ha 7 stolar är det endast LC200 som lever upp till måttet (något så där i alla fall).

Ja alla har väl rätt till en åsikt... :) Jag ser min blivande LC120 som ett bättre alternativ till XC90, X5, Q7 och dylikt, inte som ett projekt för att åka till öknar med (då hade jag nog skaffat HDJ60). Du är tydligen inte helt imun mot lullull själv eftersom du köpt en fullsmetad 150. Med tanke på din starka åsikt om sådant pynt så höll jag nästan på att sätta kaffet i halsen när jag såg det... ;)

Men med din stora kunskap om LC så kanske du kan svara på frågan i rubriken?

Mvh,

Andreas

Hej,

Googlade bara (blev själv intresserad av skillnaden), hittade detta:

http://www.bilstart.se/bilfakta/toyota/land+cruiser/30-d-4d/281887

Klicka på utrustning så ser du att det är olika paket, vad som skiljer och om uppgifterna öht är riktiga, det är en annan sak rolleyes.gif

Ett annat svar på frågan, lite mer specat:

http://www.bilpriser.se/begagnade-bilar/model/10898/toyota/land-cruiser-120-30-d-4d-163hk

Over and out!

Ja alla har väl rätt till en åsikt... :) Jag ser min blivande LC120 som ett bättre alternativ till XC90, X5, Q7 och dylikt, inte som ett projekt för att åka till öknar med (då hade jag nog skaffat HDJ60). Du är tydligen inte helt imun mot lullull själv eftersom du köpt en fullsmetad 150. Med tanke på din starka åsikt om sådant pynt så höll jag nästan på att sätta kaffet i halsen när jag såg det... ;)

Men med din stora kunskap om LC så kanske du kan svara på frågan i rubriken?

Mvh,

Andreas

Vi hade en BMW 535 TD Saloon 2011 som vi sällan använde. Bytte denna mot en LC150 Super Lull-lull. Så - LC150 är istället för BMW 535 - tror att du förstår.

Jag har rapporterat i en annan tråd vad jag tycker om 150'an. Tyvärr kommer LC 120 Super Lull-lull med automatlåda. Och den är lika tröttsam som i 150'an.

Toyota's automatlådor är som de gamla amerikanska lådorna - växlar upp och ner i tid och otid - hur som helst utan att något händer. Min 150'a har en motor på 220 hk - men det hjälper inte ett dugg. Föreslår att du provar en 120 Lull-lull innan du bestämmer dig. Kolla också på den 3-e radens säten. Jag har sju säten i 150'an och även om 150'an är ett mellanting mellan LC200 och LC120 är 3:e radens säten helt värdelösa (knappt något bagageutrymme) och säkerheten är högst tvivelaktig. Ger du avkall på säkerheten - så måste du ändå åka omkring med takbox för att få med det nödvändigaste.

Prestandamässigt och komfortmässigt - sätter du dig i en LC120 efter att kört en Q7 eller X5 kommer du att somna ;-) . Iofs förstår jag inte vitsen med dessa suvar (dock en smakfråga). Tror att man istället skall jämföra LC120 med "riktiga" terrängbilar (såsom Pajero, Patrol m.fl) då är LC120 absolut ett bra alternativ (tycker jag).

Jag är besatt av lull-lull. Tycker därför att LC150'an trots allt är ganska kul. Men som heavy-duty expeditionsbil - nej tack. Men, som sagt du har ingen avsikt att köra över stock och sten - vilket gör din fråga svårare.

Tyvärr är det så att Cross Spprt, High Grade, Wide Body, Business och allt vad det heter skiftar från årsmodell till årsmodell. En Cross Country från år XX är inte detsamma som årsmodell YY. Du måste bedöma bilen från fall till fall. Oftast berättar säljaren vad som finns och inte finns i bilen.

Med dina preferenser skulle jag nog titta lite närmare på utlandsmarknaden och då på en LC150'a - kan ligga i samma härad som en fullmatad LC120. Kronan är ju trots allt ganska stark.

Edited by Peder

Mycket intressant och vettig information, tackar för det!

Vi har 3 barn, 6,8,10. Vi behöver en rymmlig bil för att åka och hälsa på släkten(60 mil söderut), åka till fjällen (60 mil norrut) och eventuellt någon framtida europaresa. Vi bor vid en sådan jäkla backe att 4wd är ett krav för att garanterat komma hem på vintern. Vår befintliga daily driver, en fullsmetad Cittra Grand Picasso, gör allt vi vill väldigt bra förutom en sak, att garanterat komma hem på vintern... :angry:

För att lösa diverse logistik problem så kom vi fram till att vi behövde en extra bil och denna måste vara 4wd och gärna något som man inte behövde vara så rädd om. Kort sagt en 4wd variant på en gammal slit och släng 245:a. Efter en stunds letande inhandlades vår LC90, dyrare än tänkt men ibland trillar man över grejer man bara måste köpa! :lol: En fullsmetad 50th Anniversary till väldigt bra pris. Vi har haft den i 2 år nu och vi är supernöjda! Jag gillar vekligen den ljusa skinnklädseln som andas lyxbil och automaten som växlar mjukt och fint. Kort sagt en kanonbil för att åka till tippen med skräp med ;) eller dra upp båten. Den funkar bra även till fjällen och dylikt men den är ju inte precis snål på bensindropparna, snittade 1,45 på senaste Vemdalsturen...

Nackdelen med LC90: Den saknar vissa moderna finesser som framför allt min fru vill ha, antispinn och antisladd.

Nu till poängen: Eftersom vi bestämt oss för att byta ut Picasson till förmån för en bil med 4wd, och vi är så nöjda med LC90 så tänkte vi såklart att en LC120 måste vara den perfekta ersättaren! De sista årsmodellerna av en bilmodell brukar ju vara mest problemfria så därför tänkte vi oss en 2007-2008.

Jag har analyserat alla bilar på marknaden som uppfyller kraven, 4wd, aut, diesel, driftsäkerhet och goda utrymmen, ett par gånger om året de senaste 3 åren och varje sådan analys har slutat med LC120 som vinnare.

Den 3:e sätes raden används inte på långresor utan till och från skola och aktiviter inom 50 skyltarna.

Prestanda är inte så viktigt för min del, jag gasar av mig på hojen istället. ;)

Jaha, vad ville jag nu med detta långa inlägg... jo just det, förklara varför jag tror att det är en LC120 jag vill ha... :)

// Andreas

Bra. Då förstår jag. Fördel om du väljer en nyare 120'a iom att du får en piggare motor. 2007-2008 är bra modeller.

I Tyskland hittar du många 120 Super Lull-lull till bra priser. Automaten skall enligt Toyota ha en lägre bränsleförbrukning. Min 150'a (som har automat) drar 0,91 l/mil (och då snålkör jag inte). Vår LC120 manuell (standard utrustad) drar 0,96 l/mil och vår expeditionsutrustade LC120 (manuell) drar 1,1 l/mil. Astonen drar 1,67 l/mil och segelbåten med motor drar 18 l/tim. BMW 1200GS drar 0,5 l/mil och snacka inte vad huset drar per år! Billigaste i drift är MC'n.

Iom att du åker en del längre sträckor tror jag att man måste titta lite extra på bränslekonsumtionen. Om 3-5 år kommer bränslet ligga på 20-24 kr/lit. Vore kul och se lite terrängbilar med el-hybrid framöver.

• 4 weeks later...

Helt rätt förbrukningen är viktig när man pendlar. Är själv ägare till en LC 120 -07 sedan vintern. Supernöjd och min var chippad med KCR box. Den fungerar bra och har en förbrukning vid 110 på motorväg på runt 0,83. Med tanke på hur stor bilen är och att jag har grova ATR däck samt ARB kofångare med vinsch fram är jag mycket nöjd.

Lyckades med att få den genom reg besiktning efter lite om och men :-). Så om någon behöver en främre original stötfångare så är det bara att höra av sig så kan vi säkert komma överens.