Jump to content

Montera trepunktsbälte till mitten sätet bak


gynner

Recommended Posts

Vill egentligen inte sälja bilen men måste snart då jag kommer behöva 5 st trepunktsbälten.

Någon som har monterat in ett trepunktsbälte i mitten bak?

Är det ens möjligt samt hur man går tillväga?

Antar att man bör nyttja befintliga fästpunkte, men mer än så har jag inte funderat på, har hundbur inmonterad bak som inte tas ut helt enkelt.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag tror att problemet blir fästpunkten för axelbandet. Ryggstödet håller inte att fästa i, utan du kan väl i så fall kanske göra ett slags ramkonstruktion bakom ryggstödet där övre punkten kan fästas. Problemet blir väl att få det godkänt, ingen aning om hur det fungerar.

 

LC120 har faktiskt kommit ned i priser som är om inte behagliga så åtminstone drägliga, så det kanske är enklast att, i samband med att behovet av tre trepunktsbälten aktualiseras, lägga kanske 50' emellan och byta upp dig några årsmodeller och på köpet få ett gäng krockkuddar, ESP, genomgående lägre förbrukning etc etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Köp ett nytt baksäte från en LC120. Går att montera i botteplattan med lite mek. Du kommer dock aldrig få det godkänt oavsett ram eller nytt säte. Helbilsgodkännandet begränsar möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

Köp ett nytt baksäte från en LC120. Går att montera i botteplattan med lite mek. Du kommer dock aldrig få det godkänt oavsett ram eller nytt säte. Helbilsgodkännandet begränsar möjligheten.

 

Kanske en idé men börjar det kosta allt för mycket pengar är det bättre att byta bil tror jag.

 

Pratade med verkstaden och de var lit osäkra på vad som gällde för bilar för 2004 att det fanns större möjligheter att få det godkänt möjligtvis.

Men det var det jag ville kolla med bilprovningen i i förväg men det verkar var svårt nu för tiden.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Kanske en idé men börjar det kosta allt för mycket pengar är det bättre att byta bil tror jag.

 

Pratade med verkstaden och de var lit osäkra på vad som gällde för bilar för 2004 att det fanns större möjligheter att få det godkänt möjligtvis.

Men det var det jag ville kolla med bilprovningen i i förväg men det verkar var svårt nu för tiden.

 

/Jonas

 

En godvän till mig hade samma problem med en LC80. Men han gav upp. Köpte en LC100 och är nöjd med den (samt fick två extra sittplatser längst bak). Tyvärr, tror att det även blir en ny bil för din del också.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Tackar det såg smidigt ut, bör fungera för barn iaf.

Undra dock om det är möjligt med vårt helbilsgodkännande.

 

Dessutom går det inte att fråga bilprovningen längre då deras tekniska support verkar nedlagd.

 

Tanken var annars att montera en gallervägg och montera i den.

Problemet med den lösningen är att gallerväggen blir permanent och last förmågan vid behöv blir begränsad.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas, som jag skrev tidigare på din fråga. Jag är mycket tveksam till att du får igenom en regbesiktning.

Föreslår att du kontaktar Transportstyrelsen i fråga.

Håll oss gärna uppdaterad men, tyvärr tror att du går bet på detta projekt.

Link to comment
Share on other sites

Varför måste den registreringsbesiktas? Den blir ju inte sämre än med midjebälte och den kan ju fortfarande betraktas som försedd med midjebälte...

Säg det till min fur då jag tänker placera mina barn där.

 

Jag har nog insett att det blir en ny bil.

Provade LC120 och det kändes som det var samma bil fast med bälte och lite tystare inuti.

150-200 tusen för ett bälte känns inte så kul. LC100 vekar vara svåra att hitta för rimliga pengar.

LC150 ligger fortfarande lite för högt för vad jag vill ge för en bil.

 

Har visserligen 1 år på mig så det är ingen panik.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat förstår jag inte resonemanget att försöka göra short-cuts när det gäller montering och godkännande av bilbälten.

Tycker att frågan är en icke fråga. Gör som man ska istället, allt annat är bara oansvarigt.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det bättre med en modernare bil, det har ingen ifrågasatt. Frågan var bara om bilen blev sämre av ovan lösning - ofta handlar det ju om att kunna tex fästa en barnstol på bästa sätt även på mittplatsen.

 

En LC100 är inte så mycket dyrare i inköp än en LC120, däremot drar den nog iväg i drift rätt rejält i jämförelsen, särskilt med bensinmotor, så totalen blir en saftigare tårta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det verkar dock inte helt omöjligt har fått följande svar från transportstyrelsen.

 

Om du monterar trepunktsbälten så blir det sedan upp till besiktningsföretaget att avgöra om de kan godkänna monteringen. De kommer att bland annat att titta på bältesinfästningarna, och själva bältet, att alla krav är uppfyllda.

 

Frågan löd:

Hej

 

Har en Bil från 2000 med reg. nummer ******.

Problemet är att den bara har midjebälte på mitten sätet i baksätet.

 

Jag antar att bilen har ett helbilsgodkännande, men jag undrar om det går att

registrera om bilen med ett godkänt trepunktsbälte mitten sätet?

 

Om det är möjligt hur går man då tillväga?

 

Hälsningar Jonas

 

Så nu får man åka ner till besiktningen med en kanellängd och diskutera lösningar.

Edited by gynner
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, och det kan vara att du sparar många sköna slantar på detta. :)

 

Bilen blir ju vare sig nyare eller sämre för att man förbättrar en säkerhetsdetalj.

 

Jag har bla en Citroën 2CV från 1963. Den har på sjuttiotalet utrustats med rullbälten och jag har svårt att tro att den blev sämre av det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag pratat med bilbesiktningen på orten och det verkar inte vara några problem.

Nu behöver jag "bara" finna ett bra sätt att fästa bältet på.

 

Tanken var att sätta dit ett lastnät bakom sätesraden eller har ni några kluriga ideer.

Kravet från besiktningen var att det skulle vara stumt och sitta fast.

 

Finns det en "sprängskiss" på bilen så man kan hitta vettiga fästpunkter, hitta inget vettigt i rep. handboken.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag nog konstaterat hur jag skall montera fästet.

Men skulle helt vilja ha tag på ett säkerhetsbälte där rullen sitter uppe på fästet.

 

På kompisen Subaru Forster sitter det ett bälte i taket som man drar ner och fäster på båda sidorna.

Skulle vara bara att slippa ett extra fäste i golvet bakom sätet.

 

Men hittar inga sådana bälten?

Tips?

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir nog fästet i taket i så fall, men rullen kan ju sitta vid sidan och dras via ett block på ryggstödet alt fästas under ryggstödet.

Edited by millgard
Link to comment
Share on other sites

Problemet blir nog fästet i taket i så fall, men rullen kan ju sitta vid sidan och dras via ett block på ryggstödet alt fästas under ryggstödet.

Jo jag hade inte tänkt fästa den i taket utan bygger en stålram bakom sätet i befintliga fästpunkter.

Hade tänkt sätta rulle direkt i denna ram, men hittar jag inga vettiga bälten får jag fästa rullen i golvet bakom sätes raden skulle jag tro.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Här kommer en Bump på 7 år gammal tråd... Gynner, hur slutade detta projekt? har du kvar bilen och fick till ditt 3punktsbälte? Hur gjorde du? Gjorde du själv eller lät du någon göra det?

 

Någon annan som monterat 3punktsbälte på nått annat sätt som funkat och fått OK på besiktning? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.