Rickard Posted April 6, 2011 Report Share Posted April 6, 2011 finns det några fallgropar förutom att inte få andel pengar som utlovat? Fundera på att sälja min Hilux som ägs av min firma, då dom gladligen verkar vilja köpa en sk "moms fri" bil (funkar enligt skattemyndigheten med hjälp av exporthandlingar som styrker just export) ska ringa Etiopiska ambassad i morgon för att kolla med dom men enligt tull, speditör och givetvis köpare så ska det inte vara några problem så kasta ur er eventuella problem är ni snäll:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 6, 2011 Report Share Posted April 6, 2011 finns det några fallgropar förutom att inte få andel pengar som utlovat? Fundera på att sälja min Hilux som ägs av min firma, då dom gladligen verkar vilja köpa en sk "moms fri" bil (funkar enligt skattemyndigheten med hjälp av exporthandlingar som styrker just export) ska ringa Etiopiska ambassad i morgon för att kolla med dom men enligt tull, speditör och givetvis köpare så ska det inte vara några problem så kasta ur er eventuella problem är ni snäll:) Först pengar på banken - "no cash no splash". Håll i exportskyltarna tills du har pengarna på ditt konto (kolla även med banken att insättningen inte är villkorad). Ta betalt i Euro eller USD (inte i lokal valuta). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 11, 2011 Author Report Share Posted April 11, 2011 Tack Peder, Är det några avgifter som påförs mig som exportör (har eori nr) typ när bilen anländer till Etiopien? det verka ju vara ganska hårda regler/avgifter då man som brukare reser runt i världen med sin bil, kanske dock inte jämförbart prövat ringa till deras ambassad men det är ingen som svarar i telefon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 Tack Peder, Är det några avgifter som påförs mig som exportör (har eori nr) typ när bilen anländer till Etiopien? det verka ju vara ganska hårda regler/avgifter då man som brukare reser runt i världen med sin bil, kanske dock inte jämförbart prövat ringa till deras ambassad men det är ingen som svarar i telefon... Bilen byter ägare i Sverige (köparen får från Transportstyrelsen ett temporärt regbevis - som är en exporthandling - samt de svenska exportskyltarna som har en annan färg än de vanliga). Det är av yttersta vikt att köparen INTE får exportskyltarna innan du har fått pengarna. Så fort köparen har fått export regbeviset (och affären är genomförd) så upphör alla dina åtaganden. Etiopien har ganska tuffa importtullar och skatter på äldre bilar. Detta är dock inte ditt problem. Det enda du skall se till är att: Instruera Transportstyrelsen att utfärda exporthandlingen (en förutsättning är att köparen har tecknat en försäkring (som gäller i Sverige) för att bilen skall kunna köras i Sverige - går bilen på fordonstransport eller liknande så är detta inte ett problem. Ansökan till Transportstyrelsen skall undertecknas av köpare och säljare i original. Använd DHL om köparen är i Etopien för att utväxla handlingarna. Vidimerad kopia på köparens pass skall bifogas ansökan och kopia på köparens försäkring (som han tecknar i "förskott". I och med att bilen skall exporteras till ett icke EU-land kan det tänkas att köparen behöver en Proformafaktura från dig (där tullvärdet skall uppges). Detta är dock inte ditt problem om så är nödvändigt. Se bara till att få pengarna och att köparen EFTERÅT får regskyltarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 12, 2011 Author Report Share Posted April 12, 2011 jätte tack Peder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted May 16, 2011 Author Report Share Posted May 16, 2011 det verkar bli affär då det har kommit en del pengar iaf:) dom gillar att dom kan slippa momsen då jag säljer bilen från mitt bolag och det ska det tydligen funka när den går på export (frågade skatteverket och dom behövde kopior från transportören bara för att styrka) transportören(svensk) fråga efter mitt Eori nr kan det bli någon form av problem om jag står för det??? för då blir jag exportör fast jag då inte äger bilen (ägarbyte enligt tidigare förslag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted July 12, 2011 Report Share Posted July 12, 2011 Bara nyfiken, gick affären som den skulle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 16, 2011 Author Report Share Posted July 16, 2011 Bara nyfiken, gick affären som den skulle? ja den gick kanon!!! pengar i förskott våfflor och kaffe vid leverans "bensin" pengar och resa hem trodde det var för bra för att vara sant men jag har tel nr till en kanon köpare om det är någon fler som vill bli av med Momsad Hilux-05 och nyare eller Yaris, lite kuriosa så följde jag båten via Ais och den kom fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted July 17, 2011 Report Share Posted July 17, 2011 ja den gick kanon!!! pengar i förskott våfflor och kaffe vid leverans "bensin" pengar och resa hem trodde det var för bra för att vara sant men jag har tel nr till en kanon köpare om det är någon fler som vill bli av med Momsad Hilux-05 och nyare eller Yaris, lite kuriosa så följde jag båten via Ais och den kom fram Va bra! Till och med våfflor o kaffe också. Kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemia Posted May 1, 2020 Report Share Posted May 1, 2020 Hej! Jag har tänkt exportera en bil till Etiopien hur går jag tillväga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts