hander Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Hej Nu när våren håller på att smyga fram och vägarna torkar upp så har jag en fråga rörande däck. Under de 29 år som jag körde Range Rover så var det nästan alltid på Michelin X M+S året runt. Under en 5-6 säsonger så hade jag ett set med Nokian Hakkapelitta i dubbat utförande på vintern, men tyckte att ljudnivån störde och att det extra greppet inte var värt besväret med att skifta hjul. Michelin-däcket hade också den egenskapen, förutom faktiskt ett bra grepp på vintern, att det var oerhört långlivat. Däcken kunde köras lagligt gott och väl över 10.000 mil. Jag tror faktiskt jag hade däck som gick över 14.000 mil. Sedan drygt ett år är jag en LC 120-ägare, och nu börjar det bli dags att sko bilen på nytt. Därför tänkte jag att jag kan få ta del att de digra erfarenheter som medlemmarna i detta forum har. Jag ser två scenarier framför mig: 1.) Dels ett case där jag, precis som med Range Rovern, kör på samma däck året runt 2.) Dels ett case där jag skiftar till vinterhjul Förutsättningarna är följande: *) Bilen går idag på Cooper Discoverer M+S i dimensionen 265/70x17 *) Bilen kommer nästan uteslutande att gå på permanentad landsväg, med lite inslag av grusväg *) Bilen kommer endast i undantagsfall att användas som dragbil *) Livslängd på däcken är en viktig faktor för mig Nu hoppas jag få ta del av de samlade erfarenheterna LC-kollegiet. I am all ears (and eyes). M V H Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Jag kör min LC 120 på Cooper Discoverer M+S dubbat som vinterdäck. Övrig tid alternerar jag mellan AT däck och Cooper SST beroende vad jag använder bilen till. Discoverer M+S är sannolikt ett ok åretruntdäck för din körning, odubbat då förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.