Jump to content

Hilux 2011, däckstorlek?

chubbie

Recommended Posts

Halloj!

Jag har en nybeställd Hilux på ingående. Vilken är den största dimension jag kan ha på däck utan att de sticker utanför org.skärmar?

- Däck: General Grabber At2

- Fälg: Blackspoke

Funderar på däck 31x10.50 + fälg 8x15. Kommer dessa in? Några andra tips på storlek?

Tack för svar

Hej !!

Vi har en hilux med 265/75/16 och större än så går nog inte ha på utan att det börjar ta i för mycket.

Vill du ha ännu större så får du höja bilen eller göra en kaross höjning.

Jag har för mig Rickard här på forumet har ganska stora däck på sin men han har nog kapat lite i plasten fram?

titta lite på newhilux.net som är ett Australiensiskt hilux forum med väldigt mycket bra info.

31x10.5 15 motsvarar ungefär 265/75-15 eller 265/65-17. sistnämda säljs bilen med original i highgrade utförande så det är inga problem.

jag håller på och sammanställer en relativt omfattande informationstabell kring främst AT däck. men tar någon dag till innan jag är klar. Det kommer främst handla om olika däck, kommer bara beröra olika storlekar väldigt ytligt.

vad gäller omkretsen på däcket så får dit val plats bra men sen beror det ju på fälgens offset huruvida däcket kommer ta i innerkant på hjulhuset vid tex fullt rattutslag.

Edited by Ralston

Halloj!

Jag har en nybeställd Hilux på ingående. Vilken är den största dimension jag kan ha på däck utan att de sticker utanför org.skärmar?

- Däck: General Grabber At2

- Fälg: Blackspoke

Funderar på däck 31x10.50 + fälg 8x15. Kommer dessa in? Några andra tips på storlek?

Tack för svar

jag har en -06 med just den dimensionen och dom sticker utför och tar i men är så snygga:) kapa lite plast fram så vart det tyst;)

Richard, det var ju intressant, vet du vilket offset du har på fälgarna, var tar det i och vid vilka tillfällen?

är det så att med dina fälgar kommer däcken längre ut jämfört med original och är det då utsidan på däckens slityta som tar i plasten i framkant ytterst på hjulhuset så att säga? höger däck tar i vid sväng till vänster och vise versa?

Richard, det var ju intressant, vet du vilket offset du har på fälgarna, var tar det i och vid vilka tillfällen?

är det så att med dina fälgar kommer däcken längre ut jämfört med original och är det då utsidan på däckens slityta som tar i plasten i framkant ytterst på hjulhuset så att säga? höger däck tar i vid sväng till vänster och vise versa?

Jag kan ha fel men jag har för mig att det inte fanns något val på offsetet(black spoke på 4hjulsdrift en möjlig lösning kanske är 6x15 men kanske ser tamt ut) så jag har ingen anings men jag kan göra en "bond" mättning i morgon så får vi ett hum iaf, mycket riktigt tar det i i vänster hjul vi höger sväng och viseverse, det är "kanten" ner på kofångaren som blir som en bongo trumma i mönstret men det var lätt att operera bort, samlades ändå bara dynga där! sen tar det även i lite vid fullt ratt utslag inne i skärmen men det märkts knappt! bifogar en bild så ser ni vilken omvandling (original bak vid foto tillfället)

post-907-074633100 1295374206_thumb.jpg

Tack för alla svar!

Richard, hur mycket sticker dom? Du har ingen bild som är framifrån där man kan se utsticket? Blir det inte väldigt mycket stänk på sidorna, då skärmarna inte täcker allt?

Någon som vet om det är någon skillnad på Richards bil 2006 och min 2010, med tanke på däck/hjul, vad gäller mått?

Fälgen har +13 i ET mått om det säger er något.. =)

detta är jag inte helt säker på, kan vara fel...

Hilux från -06 och framåt har +35 eller +36 i offset på original plåtfälgarna. Så med blackspokefälgarna med offset +13 borde den sticka ut 23 mm mer än original, plus att fälgen är 8 tum bred jämfört med 7 original (desto lägre et nummer desto längre ut kommer fälgen)

I realiteten borde det bli 23 mm längre ut pgr annat offset plus 12mm (halv tum ca) för den bredare fälgen = nya fälgens ytterkant kommer 35mm längre ut jämfört med original.

(innerkanten kommer 11 mm längre ut)

men jag har lite svårt att hitta fakta om originalfälgarna så det är inte säkert detta stämmer.

För däck 31/10.5-15 så rekommenderas fälgar 7-9 tum breda så om du vill ha en annan offset så kan du montera samma däck på originalfälg.

fakta offset/et/inpressningsdjup http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

en tråkig aspekt i längden om däcken sticker ut är att lacken på bilens sida blir blästrad..

Edited by Ralston

Allrite!

Richard, vet inte om jag orkar mecca så mycket som du. Men det ser onekligen snyggt ut!

Synd att den fälgen ska vara så meccig. Däcket finns inte heller i någon bra dimension för att det ska gå ihop.. känns det som. 255x70x15 känns litet.

Den dimensionen på däck känns bra iaf, 31x10.5x15, några tips på fälg som inte bygger ut så mycket? Helst svart.

kom på att jag har en bekant som kör Cooper S/T 31/10.5-15 på original plåtfälg utan problem. på sidan jag länkade i förra inlägget kan man köpa plåtisar, jag köpte an uppsättning original plåtfälgar på skroten för bara några hundralappar, dessa blir, tycker jag, ganska bra om man målar dem med svart epoxifärg eller lämnar in för pulverlack, inte speciellt dyrt.

uppmätt ut stick skärm kant-däck ytterkan ca 35mm fotot taget bakifrån(Mätt uppifrån), fälg vid bult ut till kant 120mm offsetet utgår väl från anläggning ytan så ni som orkar räkna får lägga på gods tjocklek vad det nu kan vara 5mm? jag håller med om att det var för mycket mecka för att passa min ambitions nivå:)men jag hade ingen lust att returnera;)min anleding till 8 tums fälgar var att jag tänkte kliva upp till 33x12,5 men efter förta mecket så orka jag aldrig så en samla fälg skulle ha funkat i mitt tycke! lycka till iaf....

post-907-065764500 1295549159_thumb.jpg

Edited by Rickard

Kanon med bild, tack som fan för att du pallra dig ut och tog den!!

Rätta mig om jag har fel.. men största kombinationen innanför skärm blir då.. 245x75-16 + 8x16?

Fan att de inte gör skärmarna bredare när hjulhusen är så stora i övrigt :P

Klurar vidare, blir väl till att kika på annan fälg då.

• 8 months later...