Gå till innehåll

USA-bilsfrälst funderar på HDJ80 köp, många frågor

Oskar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har sett den där bilen i somras. Då såg den väldigt fin ut iallafall.

Tror du får svårt att hitta en HDJ80 som aldrig gått i skogen, det är ju bruksbilar vi pratar om som är byggda för sånt.

Dom flesta har dom som kombinerad offroad/bruksbil eller att jaga med och kör på dåliga skogsvägar.

Om du vill ha en "östermalmskörd" kanske du skulle kolla på en LC100. Tror det finns fler såna som bara gått på asfalt.

Det är ju samma dieselmotor i den bilen.

/Johan

hej Johan

jo att jag får svårt att hitta rätt bil är jag övertygad om, men jag har inte heller bråttom, det kan ta ett år eller tom. två om det så vill.

så förr eller senare dyker rätt bil upp.

om den varit körd på dåliga vägar är ju en sak, men när den byggs om för att köras i terräng och på offroadträffar är en annan sak..

LC100 är inte fel det heller, men då har dom ju inte längre mekanisk pump osv.. jag vill ha en bil med så enkel elektronik som möjligt, men ändå med så mycket utrustning som möjligt, t.ex. en 80/tidigt 90-tals USA bil, där är det allt man kan tänka sig men ändå är det enkelt uppbyggt, eftersom du haft en caprice så vet du kanske vad jag menar

oftast är det bara strömbrytare till/från och är det några databoxar så är dom så enkla så man kan plocka isär dom och mäta komponenter och signaler. men när det blir digitala signaler så går det inte göra så mycket med en testpenna och multimeter längre...

Redigerad av Oskar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar,

Hur går det med funderingarna? Jag tycker du ska ta dig en allvarlig fundering på Landcruiser 100 också. Jag tror inte du behöver oroa dig för elektroniken i en sådan. Det är bara en vidareutveckling av samma motor som sitter i 80 serien (1HD-FTE isf 1HD-FT) och det är ingen common-rail eller något i den stilen.

Sen får du oxå en delad framaxel som borde bättra på komforten lite för vanliga vägar.

En Landcruiser 100 är nog lättare att hitta, lite nyare och förmodligen inte dyrare. Den finns dessutom med automat.

Länk till kommentar

Hej Henrik,

jo jag har funderat på LC100 också, men det verkar inte finnas en enda med diesel tillsalu i sverige iallafall..

sen vill jag egentligen inte behöva köpa en KCR-box för flera tusen bara för att öka bränslemängden som man på 1-HDT motorn kan göra med en skruv!

sen ser 100serien lite för modern ut också :-P

men jag håller ögonen öppna även efter en sån..

jag ringde på den gråmetallic 96:an som det talades om tidigare och enligt ägaren var den väl omhändertagen och han hade bytt mycket slitdelar och hävdade att det inte var några skador i underredet av terrängkörningen, så jag går och funderar på om man skulle åka och titta på den.. men han begärde lite i överkant mot vad jag hade tänkt ge.. 160k ville han ha, han kunde tänka sig pruta lite om jag köpte den med originalhjul vilket jag ju vill ha så, men jag vill ändå hålla mig under budget på ca 140...

Länk till kommentar

tack Jens och Henrik för en trevlig pratstund idag :-) , och tack även för att jag fick provköra LC100:an, det var helt klart en skön bil att köra, men 80 faller mig ändå mer i smaken faktiskt, lite robustare och "råare" kändes det som.

samt att IFS framvagn som i LC100 för med sig ännu mer bussningar och leder samt drivknutar och damasker.. jag vet att det inte krånglar, det fick jag i princip inpräntat i hjärnan nu, men ändå... ;)

Länk till kommentar