sniper Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Tjena alla Har lite strul med spaken för omkoppling hel halvljus. Halvljus automatiken funkar men kan inte slå över till halvljus på omkopplaren. Vid heljusbehov får man ha spaken i framåtläge och skifta hel o halvljus genom att vrida omkopplaren så att halvljusaoutomatiken går in. Ibland är det däremot en liten fördröjning på halvljusautomatiken viket i mörker blir lite jobbigt Säkert ett hyffsat enkelt fel men elbitar är inte min grej på bilar direkt. Mvh Donny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Har tyvärr inga förslag på lösning till ditt problem, men däremot en fråga; Har du en 80-serie med halvljusautomatik? Är den eftermonterad, eller original? Min 80:a kommer från tyskland och saknar detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper Posted December 15, 2010 Author Report Share Posted December 15, 2010 Den är säkert eftermonterad då denna också kommer från tyskland. Som det ser ut så får jag nog byta hela spaken. Jag har en extratillsats ovanför växellådan med lite brytare på för bla extraljus och spolning av framljus. Vad allt går till och tänkt att gå till har jag inte hunnit att kolla, känns som allt inte är inkopplat eller en del bortkopplat. Planerar att sätta in extra backljus genom den tillsatsen samt värmefläkt till hundarna i bagagen. men det ligger på planeringen så får man se vad man hinner i vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dansken Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Den är säkert eftermonterad då denna också kommer från tyskland. Som det ser ut så får jag nog byta hela spaken. Jag har en extratillsats ovanför växellådan med lite brytare på för bla extraljus och spolning av framljus. Vad allt går till och tänkt att gå till har jag inte hunnit att kolla, känns som allt inte är inkopplat eller en del bortkopplat. Planerar att sätta in extra backljus genom den tillsatsen samt värmefläkt till hundarna i bagagen. men det ligger på planeringen så får man se vad man hinner i vinter Jag har en spak, ring mig om det är av intresse... 070-5669293 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper Posted April 22, 2011 Author Report Share Posted April 22, 2011 Köpte spak och bytte men det funkade inte det heller. Däremot blev problemen värre då någon har limmat fast ett stift i tändningslåset och det lossnade. Resultat var att bilen inte hade några livstecken. Bytte tillbaka spaken och tänkte byta mot ett nytt tändningslås men det gick inte så vi får limma med superlim och sedan lägga på ett plastlim som gör ett nytt plasthölje. Hel och halvljus är däremot fixat. En elsanering gjordes på vad som är behövligt och vad som är strunt vilket resulterade i att hela 5 st relän sorterades bort samt en massa kabel som var helt onödig. Satt relä på relä utan funktion över huvudtaget. Man hade byggt sig en typ av halvljusautomatik via relän som inte ens var brukligt då det satt ett eftermonterat halvljusautomatiksrelä monterat som det räckte med att byta en st trasig säkring på sedan funkade det. Elsaneringen skall fortsätta över hel bilen så att den blir rensad och det som är eftermonterat skall vara uppmärkt. Bara min elguru har tid så men det skall nog inte vara några problem tror jag men får ju muta på rätt sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 23, 2011 Report Share Posted April 23, 2011 Skönt att det löste sig med halvljusautonatiken. Det var inget dåligt arrangemang att få in 5 relä utan att de behövdes... Låter som att det kan vara lönt att muta din el-specialist! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper Posted April 23, 2011 Author Report Share Posted April 23, 2011 Ja el är inte min starka sida direkt och men blir nästan lite mörkrädd när man ser honom bara riva och knipsa kablar. Lärde mig lite om relän dock vilket var trevligt. Så nu kan man börja montera in 12-230 volts konvertor och extra backljus och lite annat gott att ha grejer. Dock strular det med diffen bak som inte vill gå i. Har inte rivit ner den än men kan det vara att det ärjat eller kanske som en kompis bil där det hade rasat helt. Hoppas på att det bara ärjat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 23, 2011 Report Share Posted April 23, 2011 Angående diffen så är det inte helt ovanligt att magneterna i motorn lossar och hamnar alla på samma sida, och då snurrar inte motorn. Plocka isär och limma fast magneterna är i så fall lösningen. Tänk bara på att komma ihåg vilket håll magneterna satt på! Låter det något om den, fast den inte går i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.