Jump to content

BJ40


Jah

Recommended Posts

Tänkte jag ska visa lite bilder och berätta om det senaste LC projekt!

För nästa exakt ett år sedan köptes bilen in från Ålan. Vid första anblicken såg den inte så illa ut, tidigare ägaren hade påbörjat SOA.

Desto mer renoveringen har framskridit har det uppdagats fler fel och märkliga lagningar!

Målet har aldrig vart att återställa bilen till sitt tidigare originalskick utan snarare att göra den funktionell och jävligt cool!

 

post-866-093532200 1286226423_thumb.jpg

 

 

Efter sammanlagt två veckors jobb på två pers och delar för ca 15'sek är följande gjort!

Monterat styr servo från en hj60 med rak pitman

Renoverat axlarna med nya U-bult och målat med Por 15

Rostlagat ramen

Rostlagat karossfästena till ramen plus massa med annan rostlagning här och där!

Bytt membranet i diesel pumpen

Renoverat bromsarna med nya bromsrör runt om

Monterat snorkel

Nya dämpare fram

Renoverat och målat tanken

Renoverat och målat kylaren

Bytt kupefläkten

Nya glas till fram lamporna

Original spännen på huven

plus massa med andra små saker...

 

post-866-009785400 1286226717_thumb.jpg

 

Kvar att göra:

Montera turbo. Har införskaffat en TD04 Mitsubishi på ett flippat 3B grenrör

Bygga traction bar

High steering arm, har armarna men måste nog montera på knuckle från en hj60 eller liknade, vilket skulle med föra skivbromsar fram

Bygga Rock Sliders,

Få på rätt däck! nu sitter det xzl 7.50 R16 på. tips mottages!

Edited by Jah
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Bra val av bil ;-) . Roligt att det är nån mer med 40-serie som "hänger" här, det skall bli kul att följa utvecklingen.

 

Du kommer att märka stor skillnad när du fått på turbon, det blir som en helt annan bil.

 

Visa gärna när du fått dit rocksliderna , skall också göra sånna men har inte kommit på nån bra lösning som inte tar för mycket på markfrigången (men det kanske du inte får problem med :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det var ett tag sedan jag uppdatera denna tråden. Tyvärr så rullar den inte så mycket och ofta som man skulle önska.

 

Här kommer i alla fall några bilder från cut-and-turn. notera hur mycket negativ castor det var innan.

post-866-0-93830400-1403013310_thumb.jpg

post-866-0-79284500-1403013582_thumb.jpg

post-866-0-38243500-1403013595_thumb.jpg

post-866-0-94917200-1403013606_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se att det finns liv i några av dom gamla 40-seriebilarna :) för dom flesta ägare till denna eminenta Land Cruisermodell brukar vara så blygsamma av sig att dom sällan har några garagetrådar och det känns lite ensamt ;)

 

Behövde du sätta en dubbelknut på den främre kardan efter att du utfört "cut and turn" eller funkar det fortfarande med orginal ?

 

Har du monterat turbon ännu ?

 

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se att det finns liv i några av dom gamla 40-seriebilarna :) för dom flesta ägare till denna eminenta Land Cruisermodell brukar vara så blygsamma av sig att dom sällan har några garagetrådar och det känns lite ensamt ;)

 

Behövde du sätta en dubbelknut på den främre kardan efter att du utfört "cut and turn" eller funkar det fortfarande med orginal ?

 

Har du monterat turbon ännu ?

 

/ Mecki

 

 

Kör fortfarande med original kardanen vilket funkar fint. Turbo konverteringen stannade av efter att jag läst in mig på 3 och 3B motorn... Sitter en 3 motor i min så där av beslutet att inte installera turbo.

Link to comment
Share on other sites

Ok , det är ju bra att Toyotakonstruktörerna tagit i när det gäller sina konstruktioner ;)

 

Å tusan , är det inte lämpligt att sätta turbo på 3-motorn ?

 

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det händer inte så mycket på det gamla bj40 projektet, men små framsteg och förbättringar sker steg för steg.

 

I helgen monterades det high end steering arms. För att armarna skulle passa var jag tvungen att byta ut de mindre trumbroms bj40 knucklesen mot ”nyare” från bj73 med fördelen att få med skivbromsar på köpet.

 

post-866-0-07686500-1427700415_thumb.jpg

Mycket nöjd med resultatet.

 

post-866-0-87406000-1427700401_thumb.jpg

Nu sitter armar, stag högt upp och skyddat. Saknar fortfarande montering av styr dämparen.

 

post-866-0-11931400-1427700442_thumb.jpg

Slipper den här livsfarliga S formen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.