Gå till innehåll

Regbesiktning bokad - En historia från bilprovningens kundtj

ankarback

Rekommendera Poster

Nu har jag efter mycket om och men lyckats boka regbesiktning till 11feb. Ungefär så här gick det till...

-Telefonkö ca 5min efter femtielva tryck ett för det, tryck två för nåt annat etc.

-Kundtjänst svarar, låter glad och trevlig.

-Jag: Jag skulle vilja boka regbesiktning för min bil med regnummer XXXXXX då jag har monterat vinch och byggt inredning i lastutrymmet.

-Kundtjänt: Ja, inredning måste man regga om för men vad är det för vinch? (låter mycket frågande)

-Jag: En winch som sitter fram och som man kan dra sig loss med om man kör fast.

-Kundtjänt: Ehh, jaha. Ett ögonblick ska jag fråga...

-10 minuter senare... (överdriver inte)

-Kundtjänst: Man behöver inte registrera om för vinchar, bara lyftkranar.

-Jag: Lyftkranar ???

-Kundtjänst: Ja , lyftkranar med en winch på.

-Jag: Jag trodde man behövde regga om för att man ändrade axelbelastningen.

-Kundtjänst: Ehh, du får nog prata med tekniska avdelningen, ring telnr XXXXX

-Efter 15min telefonkö

-Sur och vresig gubbe svarar och jag säger samma sak igen...

-Surgubben: Jo, det är klart du måste regga om. Dessutom får inte vinchen sticka ut, den får inte det och den får inte det bla bla.... Positiv typ..

-Jag: Den sitter bakom stötfångaren så det är inga problem.

-Surgubben: Jaha, då får du säga till kundtjänst att du ska regga vinchen. Dom har inte så bra koll på sånt (!)

Jag ringer om igen till kundtjänst. Funktionen att koppla finns visst inte i deras växel...

5 min telefonkö igen

-En ny person svarar på kundtjänt, fortfarande trevliga

-Jag drar hela historien igen inklusive surgubbens instruktioner. Är inte så tålmodig längre... Vill ha tid i södertälje.

-Kundtjänst: Vi kan inte boka där, det är något tekniskt fel.

-Jag: Orkar inte reagera längre utan tar den tiden som finns. Får åka till andra sidan stan.

Total tid i telefon ca 45min. Bilprovningen är fantastisk :D

Enda positiva är att dom bokade vanlig bes samtidigt och det skulle ingå i priset. Nu hoppas jag bara att allt är rätt bokat så man inte får en överraskning när man kommer till stationen...

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen man blir alltid lika glad å hamna i dessa köer ,men bilprovningen är inte ensam om detta är så överallt dit man ringer. Prova å gör en felanmälan på tele 2 får ni se.

Vad gäller när man monterar winch och ska besikta ,hur får och får det inte se ut ?

Lycka till med besiktningen föresten......

// Pär

Länk till kommentar

För bes av vinsch - så skall bilen först vägas in. Sedan får inte vinschen och dess komponenter inte ha utstickande delar som kan skada fotgängare m.m. Den "normala" fairleaden för wire borde inte godkännas men det verkar som Bilprovningen ser genom fingrarna. Man kollar också axeltrycket fram jämfört bilens originalhandlingar (axeltrycket får inte överstiga det av tillverkaren specifierade - vilket det knappast gör om du inte monterar en gigantisk ångdrivet spel).

Länk till kommentar

• 3 weeks later...