Gå till innehåll

Webasto problem

Klydd

Rekommendera Poster

Typisk att när man som mest behöver sin värmare, så börjar den krångla.

Jag har en Webasto Thermo Top S med följande felbeskrivning och mottager tacksamt förslag på åtgärder och tips.

Om jag startar den manuellt med timer eller fjärr så börjar den pumpa och ticka, dock så lyckas den inte tända brännaren.

Om jag startar bilen först så går det fint att starta den. (tappar lite av poängen då! :lol: )

Om jag startar bilen och sedan brännaren och därefter stänger av motorn så går brännaren en liten stund, därefter hör man att lågan slocknar och den börjar pånytt förska tända. Den lyckas någon gång för att sedan ge upp.

Att jag måste ha motorn igång tycker jag tyder på brist på spänning någonstans? Eller tänker jag fel? Om jag mäter på batteriet innan start så har jag ca 12.5 Volt vilket borde vara okej. Och det är inga som helst problem att starta bilen även vid -12 som vi hade idag, så jag tror inte att batterierna är problemet.

Är det någon som känner igen detta? Vad brukar krångla på en Webasto? Vad skulle det kunna vara? Vad kan jag utesluta osv. Värmaren har säkert suttit i sedan bilen var ny, så den börjar ju få några år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom ska ju startas regelbundet även under sommaren...så det kan nog vara lönt med en rengöring:)

dock ett konstigt fenomen du har så jag röstar på dålig spänning tillsammans med dåligt "glöd stift"!!

lycka till och vad glad att du bara har -12.. vi hade -30 i Ludvika i morse :lol:

Länk till kommentar

Jo, den har gått regelbundet. Har använt den innan i höst/vinter och det är inte förrän på senare (kallare) dar den börjat bråka.

Om det nu är spänningsfall, var ska jag leta efter det?? Enligt några jag pratat med så är glödstift antingen OK eller helt kaputt, vilket i så fall borde innebära att det inte är det som är felet. Eller? Annan input på det kanske?

Fy tusan! -30 är KALLT :lol:

Länk till kommentar