TOYO Posted November 24, 2009 Report Share Posted November 24, 2009 Är det någon som har koll på vad som gäller efter 2011 med fordonsskatten för dieselbilar??? Ta t ex en LC 120 -04 Aut D4D som släpper ut 277,0 G/KM. Idag är skatten på det fordonet 9943:- När jag läser länken nedanför uppfattar jag att äldre bilar än -06 fortfarnde skall beskattas efter vikt och drivmedel, eller?? http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/ Från länken: "Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid. Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel." Men vad blir skatten för den LC 120 som jag nämnde som exempel ovan? /Tomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted November 26, 2009 Report Share Posted November 26, 2009 Jag kan inte tolka det annat än att bilar äldre än 2006 fortfarande ska beskattas på vikt och typ av drivmedel. Men enligt detta klipp från artikeln: Energiskatten på dieselbränsle höjs med 40 öre per liter, vilket sker i två steg om 20 öre - den 1 januari 2011 och den 1 januari 2013. Samtidigt sänks den så kallade bränslefaktorn för diesel, och det som kallas miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp. Dagens uppräkningsfaktor på 3,15 gånger bensinbilsskatten sänks till 2,55 år 2011 och till 2,4 år 2013. Miljöfaktorn görs om till ett miljötillägg som på dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 utgör 250 kronor och för äldre bilar 500 kronor Så kommer skatten att sänkas på bilen, men höjas i pumpen. Känns ju smart att koppla en miljöskatt till hur mycket man kör istället för ägandet av bilen..... Men om det påverkar bilar äldre än 2006 greppar jag inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts