Jump to content

Besiktiga med inredning i bagaget

ankarback

Recommended Posts

Tänkte kolla om någon råkat ut för att bilprovningen haft åsikter om inredning typ lådor och skåp som byggts i bagaget?

Kollade med transportstyrelsen och enligt dom skall det stå specificerat vilken typ av inredning man har i regbeviset men att man skulle kontakta respektive bilprovningsstation vad dom tyckte. Som vanligt lotteri eller??

Jag tänkte ju regga om bilen så frågan är om man ska försöka regga in inredningen eller plocka ur den (pust)? Enligt TS (igen) går den inte att regga som husbil då den är för liten och inte har "fast monterad köksutrustning". Om man bygger in fast köksutrustning har den inte tillräcklig (godkänd) ventilation för det så det blir lite moment 22.

Byråkratins vägar äro outgrundliga...

/Johan

Jag har besiktigat i flera år med fast monterad inredning utan problem. Så jag tror att du kan vara lugn. Skulle dom fråga något kan du alltid hävda att det sitter fastspänt med spännband i lastöglorna, då är det ingen inredning utan last. Dom har ju inte rätt att öppna och kolla.

Ang. husbil. Varför vill du ha den husbilsregistrerad? Jag har också varit inne på den linjen. Men det är inte bara kökutrustning som krävs utan stående garderob, bord med sittplats, sängplats a 180*60 för varje passagerare i boutrymme och mer därtill. Ventilation som du skrev krävs ju också, samt att gasolsystem till köket skall provas och intygas för en liten nätt summa på 5-6000 om jag inte minns fel.

Har lagt ner dom planerna redan :lol:

Jag måste inte ha den som husbil. Försöker bara att klura ut hur den skall reggas för att gå igenom besiktningen som den är byggd nu. Det var TS som skrev att husbil var närmast men att det inte skulle gå. Hur menar du att dom inte har rätt att kolla i bagaget? Det gör dom ju alltid och letar lastöglor... Vill helst inte regga om den alls men måste ju göra det p.g.a vinchen.

/Johan

Om du nu bygger en fast inredning bak i bilen - varför vill du inte att den skall ingå som bilens fasta utrustning?

I mina tidigare 80'or så ingick lådor m.m. och dessa definierades som "fast monterad verktygslåda".

Det enda som Bilprovningen är måna om är att det inte finns sittplatser i lastutrymmet (om inte dispens för detta finns angivet i regbeviset). Nästan samtliga HZJ78-modeller har oftast dispens för sittplatser i lastutrymmet och även många 60-modeller också.

Har du en tyngre fast monterad utrustning i latsutrymmet - så kanske Bilprovningen kräver att bilen skall vägas om för att få rätt skettevikt. All krav som Transportstyrelsen kräver finns ju på deras hemsida - och det är detta som Bilprovningen skall rätta sig efter.

Jag måste inte ha den som husbil. Försöker bara att klura ut hur den skall reggas för att gå igenom besiktningen som den är byggd nu. Det var TS som skrev att husbil var närmast men att det inte skulle gå. Hur menar du att dom inte har rätt att kolla i bagaget? Det gör dom ju alltid och letar lastöglor... Vill helst inte regga om den alls men måste ju göra det p.g.a vinchen.

/Johan

Det jag menade var att om du har en inredning som täcker alla lastöglor, så har dom egentligen ingen rätt att öppna luckor osv för att verkligen kolla om det är skruvat fast i bilen eller om du har spännt fast det med spännband.

Men jag skulle tro att det inte spelar någon som helst roll på besiktningen om du har inredning eller inte.

Annars gör du som Peder skrev och bara får med att du har fast monterad verkstadsinredning/förvaringsutrymmen eller vad dom nu vill kalla det. Husbil är inte alls nödvändigt bara för att du har ett utrymme där du kan sova..

Även vinchen är något som du förmodligen aldrig kommer att ha några problem med. Har själv besiktigat min bil med både inredning och vinch utan några kommentarer.

Men det är ju bilprovningens lotteri :lol:

Här uppe i stockholm är dom stenhårda på alla regler. Kör du in med en lite annorlunda bil så skriver dom ut regbeviset och kollar att allt stämmer. Har du vinch får du "anmodan om registreringsbesiktning" direkt.

Sen är det alltid bra att ha allt inskrivet i regbeviset om något skulle hända så inte försäkringsbolag och andra krånglar.

Peder: Du måste missuppfattat mig. Att få med inredningen i regbeviset är just det jag vill. Fast monterad verktygslåda var en bra idé. Det ska jag prova med. Min bil har dispens för passagerare i lastutrymmet men jag har ju inga säten där.

Jag har mailat TS och försökt få reda på vilka regler som gäller men dom verkar inte ha så mycket koll dom heller. Det var dom som sa att det inte skulle gå med inredning eftersom den inte kunde vara husbil.

Det får helt enkelt vara stora verktygslådor istället :lol:

Nu har bromsen börjat krångla men när jag fixat det ska jag kolla med SBP och beställa tid för regbes. Sen får vi se hur det går. Tackar för tips och idéer.

/Johan

Som inom alla regelverk så finns det tolkningsfrågor. Hela vårt rättssystem är just baserat på hur myndigheter och domstolar tolkar lagstiftarna. I regbeviset står det ju "extra sittplats i lastutrymme" (i alla fall har det stått så i underlaget till de bilar jag har ägt genom åren). Hur tolkar man "extra" - en fast monterad sittplats? En möjlighet till sittplats? etc. Jag tror kanske att du skall vara försiktig med att "trolla" bort dispensen för extra sittplats då det annars kanke kan vara svårt att få tillbaka denna dispens för nästa ägare av bilen.

Föreslår att du gör din regbesiktning i Västerås eller Strängnäs - har aldrig haft problem med dessa anläggningar.

Som inom alla regelverk så finns det tolkningsfrågor. Hela vårt rättssystem är just baserat på hur myndigheter och domstolar tolkar lagstiftarna. I regbeviset står det ju "extra sittplats i lastutrymme" (i alla fall har det stått så i underlaget till de bilar jag har ägt genom åren). Hur tolkar man "extra" - en fast monterad sittplats? En möjlighet till sittplats? etc. Jag tror kanske att du skall vara försiktig med att "trolla" bort dispensen för extra sittplats då det annars kanke kan vara svårt att få tillbaka denna dispens för nästa ägare av bilen.

Föreslår att du gör din regbesiktning i Västerås eller Strängnäs - har aldrig haft problem med dessa anläggningar.

Västerås?! Är det sista stället på korden man vill besiktiga eller regg besiktiga sin bil på då dom har besiktningskola där dvs dom är pet noga med regler helt överdrivet noga.

Provade att reggesiktiga en bil där i somras en bil som det är byggt massor av likvärdiga fick tvärnobben & han sa att det var omöjligt att reggbesiktiga in den bilen åkte hem & beställde en ny tid i Gävle till dagen efter där fick jag beröm för ett fint bygge & dom förstod inte varför den inte skulle följa regelverket!!!!

Då är det ju bra att åka till Västerås om dom är nitiska och precisa. Problemet är ju om man åker dit med en bil som inte uppfyller kraven (som det mesta här i livet). En sund flexibilitet är ju dock bra. Som när Bilprovningen inte ville godkänna en "bullbar" (viltfångare enl Bilprovningens definition). Viltfångare??!! sa jag då. Det är ingen viltfångare, det är ett antennfäste. Då gick det bra! Detta var i Västerås.

Jag gjorde en gång en regbes av en HDJ80 (i Västerås). Efter den besiktningen så blev bilen klassifierad som "besiktningsfritt fordon" och jag behövde aldrig mer göra kontrollbesiktning av bilen. Efter sålt bilen har de nya ägarna också sluppit att besiktiga bilen. Givetvis är detta misstag. Men varför väcka den björn som sover?

Allt i Västerås.

He, he besiktningsfritt fordon, det var inte dåligt. Allvarligt talat. Jag försöker nog i Södertälje då jag jobbar där. Lite långt att åka till västerås bara för regbesiktning.

En kollega på jobbet berättade om en kompis som var tvungen att åka till Finland med sin importerade Nissan Skyline bara för transportstyrelsen inte kunde ge korrekt besked hur den skulle reggas när han ringde och frågade dom.

Står om eländet i senaste teknikens värld om någon vill läsa. Tidningen var inte lite vassa i sin kritik av TS :lol:

/Johan

Jag måste hålla med om att Västerås nu för tiden bör undvikas, det var bättre tycker jag (för att dom inte var så nitiska) innan skolan kom till, jag kan bidra med köping som en bra besiktningsplats. Där har iaf jag lyckats diskutera mig igenom hemmagjorda lastgaller med dörr mm. Men som tidigare så handlar det väl kanske många gånger om vilken besiktningsman och vilket humör.....