Jump to content

pigga upp men bj75

Vezzlan

Recommended Posts

Hoj igen!

nu har jag varit ute på en liten resa med min land cruiser. det slutade bra med en hel del mersmak för att resa och uppleva på ett helt nytt sätt. ska skriva lite om resan senare på en annan tråd. men till saken!

det är så att jag söker något som kan ge den lite mer ork i uppförsbackarna.

funderar på om det går att sätta i en större motor om det finns något som passar, utan allt försvåra ingrepp.

är inte så jätte haj på det hela. förstår att det ändå inte kommer att bli någon "quick fix" men letar efter bra förslag.

antar att det finns något som kanske kan passa med lådan som sitter. eller kommer det handla om att byta den ochså?

sen har jag fått ett förslag på intercooler, något som kan vara intressant?

det sitter redan en turbo på den som ger lite mer fart på maskinen.

tackar för all hjälp och idéer

Jonas

Vad har du för motor idag?

Har själv kollat lite på att montera intercooler på våran BJ75 men det verkar som att det kostar mer än vad det smakar. I våran bil sitter 3.4an med eftermonterad turbo så det skulle väl göra gott på våran långresa men tyvärr räcker inte tiden till för att det ska bli av. Men även om du monterar en intercooler betyder det inte att du får en pigg motor. Om du ska få ut mer effekt med en intercooler behöver du en nyare motor med riktig motorstyrning.

Då finns ju lite olika alternativ. En 3liter motor från en 90 serie skulle kanske vara nått. Motorfästen och en adapterplatta till växellådan kan du ju räkna med att det kommer att behöva modifieras till att börja med.

Africa och Australia modellerna av 70 serien har alla samma 4.2 liters motor som man hittar 80/100 serien. Kan du hitta en komplett motor från en 100 series så kommer du säkert att ha tillräckligt med kraft. Denna skall dessutom passa utan ombyggnad. Jag vet att jag läste en artikel om en sådan transplantation för någon månad sedan. En 100 series motor med turbo, intercooler och allt letade sig ner i en 105… Jag gissar att det är detsamma på en 70:a. Den nya 4.5liters V8 turbo diselen passar dock inte. Toyota breddade 70 seren några centimeter från och med 2007 års modell för att få plats med densamma.

jag har 3,4 men efter monterade ochså. nä jag tror inte det gör så mycket med en intercooler heller. har eventuellt tillgång till en 6 till en hj60 är det något som kan vara värt att sätta i med en turbo på? om det går att få dit den.

kommer du ihåg var du läste om det motorbytet?

det du säger om 90 motorn är det något som har beprövat det? samma med 100?

Hmmm... det verkar vara svårare än vad jag trodde. Aven om 4.2 litaren passae, ser ut son du behöver byta hela kabel härvan när du ändå håller på. Verkar också som att dom recomnenderar byte av vexel låda samtidigt efter som att den gamla har svårt att hålla måttet.

Jag rekomenderar: http://www.lcool.org/forum/index.php. Där kan du hitta massor med information