Gå till innehåll

Avluftning bakaxel


JAK

Rekommendera Poster

Har märkt att avluftningen i bakaxeldiffen vill sätta igen sig med följd att oljan blir utsatt för kondens=vatten i oljan,

och övertryck med risk för läckage.

Bytte olja för ca 6mån sedan då var avluftningen igensatt jag rengjorde den fyllde ny olja i diffen.

I dag bytte jag olja igen och konstaterade att åter igen var avluftningen igensatt, så detta är nog ett problem värt att kolla på era LC90.

 

JAK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nu har jag bytt olja i bakaxeln igen 1450mil sedan sist, avluftningsventilen var nu lika täppt som den var senast, oljan var mer som grädde. Bilen har aldrig varit i vatten upp till axlarna. Jag kommer att hålla mer koll på avluftningsventilen framöver. Jag kommer även att byta olja igen om ca 1000mil. Någon annan 90 ägare som har märkt detta?

 

JAK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt ut avluftningarna mot en slang som ni drar upp i motor rummet högt upp.

Ni avslutar slangen med ett billigt enkelt bränslefilter som passar på slangen.

Se även till att bränslefiltret sätts fast så att den öppna ändan sitter neråt i fall att ni vadar osv så att det blir som ett vattenlås.

 

//Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kommer att dra upp slang från bakaxeln, har skaffat en slanganslutning som skall monteras i stället för avluftningsventilen. Sedan får vi se om det hjälper. Fram har jag inte något problem ännu.

 

JAK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var htitar jag avluftningen för att se om den är igensatt?

 

 

Sitter som en liten rörhylsa uppe på bakaxeln ca 1cm diam & ca 3-4cm lång sitter rakt uppåt

 

Oki!

 

Så då kan man montera en lämplig slang med slangklämma t ex. runt denna tapp och sedan leda upp den en bit upp och montera ett enkelt filter på den?

 

Men hur ser jag då om den är igensatt? Läste längre upp i tråden om att oljan var som grädde, för att upptäcka detta måste man väl tömma ur ordinarie olja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan man montera en lämplig slang med slangklämma t ex. runt denna tapp och sedan leda upp den en bit upp och montera ett enkelt filter på den?

 

Men hur ser jag då om den är igensatt? Läste längre upp i tråden om att oljan var som grädde, för att upptäcka detta måste man väl tömma ur ordinarie olja?

Det är en hylsa som sitter löst ovanpå tappen den är lätt fjäderbelastad, den har suttit helt fast på min dom senaste gångerna.

Men det är inte säkert att alla har detta problem men det är verkligen värt att kontrollera.Samtidigt är det av intresse om fler har märkt av detta. Byter hellre olja än renoverar. Det är aldrig fel att byta olja.

Att montera en slang direkt på den befintliga nippeln blir allt för osäkert, därför väljer jag att byta ut den.

 

JAK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan man montera en lämplig slang med slangklämma t ex. runt denna tapp och sedan leda upp den en bit upp och montera ett enkelt filter på den?

 

Men hur ser jag då om den är igensatt? Läste längre upp i tråden om att oljan var som grädde, för att upptäcka detta måste man väl tömma ur ordinarie olja?

Det är en hylsa som sitter löst ovanpå tappen den är lätt fjäderbelastad, den har suttit helt fast på min dom senaste gångerna.

Men det är inte säkert att alla har detta problem men det är verkligen värt att kontrollera.Samtidigt är det av intresse om fler har märkt av detta. Byter hellre olja än renoverar. Det är aldrig fel att byta olja.

Att montera en slang direkt på den befintliga nippeln blir allt för osäkert, därför väljer jag att byta ut den.

 

JAK

 

Absolut värt att kolla upp, ska göra det omgående!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.