Jump to content

Winchkrok

ankarback

Recommended Posts

Jag har skaffat syntetlina till min hopplockade winch men hittar inte någon krok till den. Swedol har en som tål 5,3ton men den är gigantisk (19cm lång). Var kan man hitta en lite mindre krok som tål samma belastning?

/Johan

Varför vill du ha en krok? En vanlig shackel är enligt min mening en bättre och säkrare lösning. Använder du en ”soft shackel” bör du dock ta bort metallbiten som winch repet löper runt.

Om du uppgraderat, se också till att skaffa en aluminium ”fairlead”. Dom vanliga rullarna skadar repet.

Vet inte vad du menar med soft shackel men det är klart man kan ha en schackel istället för krok. Dom är lite jobbiga bara då dom brukar låsa sig så man får skruva ur sprinten med skiftnyckel.

En krok med "säkerhetsläpp" tycker jag är bäst och smidigast att använda. Båtkrokar kan väl fungera men jag har inte set någon som klarar mer än 2 ton. Jag har en linstyrning i rostfritt, ännu bättre än aluminium.

/Johan

Soft shackel är gjord av rep och har en rating upp till 10 ton. Underbara att ha och göra med och väldigt flexibla. Väger inget. Dom får plats i allt från väldigt små öglor, runt chassi delar och för att skarva stroppar. Dom behöver inga verktyg och går något sönder så har dom liten egen vikt. Inga flygande järnbitar. Därför mycket säkrare än vanliga shcklar och krokar. Jag gissar att det var därför du bytte till syntet rep. Dock har även dom sina svagheter:

- Man kan inte öppna dom när repet är spännt. (Det har hänt mig mer än en gång att den bilen som försöker dra loss också fastnar med spännt rep. Då får man använda winch, trifor, high lift eller kniv för att komma loss. På en vanlig shackel kan man ju alltid skruva ut bulten.)

- Undvik skarpa kanter. Vanliga krokar och öglor är inga problem men man får vara försiktig när man kopplar på andra ställen.

En utmärkt produkt jag verkligen kan rekommendera.

68_afa8f529d382621fb79e9d087ecb3ef9_thumb.jpg

Krokar finns det gott om hos välsorterade järnaffärer och de som för sortiment för lastbilar och entreprenad. Annars är det bara att beställa en från Warn eller andra vinschtillverkare/grossister. Kommer oftast dagen efter med posten.

Observera att de flesta certifierade krokar är till för lyft - du skall ha din krok för drag - och den är en väsentlig skillnad.

Det går utmärkt att köra en syntetlina över rullar bara dessa inte har använts för stålwire tidigare (det får således inte finnas grader på valsarna). Fördelen med rullar är att dessa inte generar någon friktionsvärme vilket annars kan få linan att smälta vid extrema laster/friktioner.

Min erfarenhet angående rullarna är annerlunda. Vid två tillfällen har jag sett alldeles nya winch rep på alldeles nya winshar gå av. Båda gångerna precis vid rullarna. Jag har sett rep gå av även om vanliga fair leads används, men då har dom varit mer slitna och ofta har dom gått av på andra ställen.

Kanske en tillfällighet och felaktiga rep? Inte vet jag, men det är min erfarenhet...

Jag har en linstyrning i rostfritt för syntetlina köpt från Devon4x4 i England. Eftersom syntetlinan inte är fjädrande som en stålwire borde det inte bli problem med flygande schackel, linan ramlar bara ner på marken när den går av.

Ska försöka hitta en vettig krok, annars får det bli ett schackel så länge.

/Johan

Vet inte vad du menar med soft shackel men det är klart man kan ha en schackel istället för krok. Dom är lite jobbiga bara då dom brukar låsa sig så man får skruva ur sprinten med skiftnyckel.

Skruva ihop shackeln och sen ett halvt varv tillbaka för att undvika att det just låser sig. Har fungerat felfritt än så länge för mig.