Gå till innehåll

Nya däck: Dunlop Grandtrek AT3

bengt

Rekommendera Poster

Hej!

Mina originaldäck på min Land Cruiser VX-R V8 (eller Land Cruiser 100 som den heter i Sverige) från 1999 hade rullat strax över 8000 mil i både sandöken, grusberg, stränder och (nu tyvärr mest) på asfaltvägar, mellan +55 grader och -20, då de kanske inte så överraskande började ge med sig. Jag fick inte mindre än två cordbrott under sommaren. Men oj vad svårt det var att veta vad som är snyggt men samtidigt praktiskt!

De däck som satt på fabriksmonterade var Dunlop Grandtrek 275/70 R16.

De däck jag funderade på var Cooper Discoverer AT, BF Goodrich All Terrain T/A, Cooper Discoverer STT, Conti 4x4 Contact, Dunlop Grantdrek AT3 och Pirelli Scorpion.

Nu har jag dock fått fyra splitter nya Dunlop GrandTrek AT3-däck monterade på min Land Cruiser.

De viktigaste kriterierna jag gick på i mitt val av däck var kvalitet, pris, praktiskhet och utsende.

Kvalitet

Dunlop är ju erkänt bra, och att de dessutom hade gjort de fantastiska däck jag hade på från fabrik placerade dem autmatiskt på kvalifikationslistan. De är helt nya från Dunlop och därför finns inga tester gjorda. Jag valde dock att chansa. Hur kassa kan de vara? (Famous last words... ;) )

Pris

Nu fick jag däcken för ett pris som var omöjligt att tacka nej till, men listpris är 4300:-/styck vilket ju inte är direkt gratis. Nu har jag dock haft en hel del kontakt med olika däckfirmor och sett att det verkligen är stor skillnad på hur däck görs, och att kvaliteten har en direkt korrelation till priset. AT3-orna finns ännu inte på tjänster som Däckonline.se eller autothek.com, men de går att beställa via t.ex. Däckia (om man specifikt ber om dem.)

Praktiskhet

Däcken skall enligt uppgift funka bra både på och vid sidan om vägen. Nu har jag inte kört mycket offroad, men jag hoppas innerligt kunna börja göra det från och med i år. Det är en av anledningarna till att jag är med här. Någonstans måste man ju börja, så jag hoppas få tips om bra events.

Utseende

De fabriksmonterade Grandtrekdäcken hade en skön look. De funkade bra på landsväg men var grymt bra även i berg och sand (öken/strand). Dessa ser om möjligt ännu bättre ut, med snygga bokstäver i vit outline (till skillnad från de gamla som hade helvita bokstäver...) och en lagom "rugged" look som gör att bilen inte ser ut som en 4x4 som någon satt SAAB-däck på (Touringdäcken ser lite för "snälla" ut för min smak).

OJ vad stora de var när jag fick se dem monteras. Eftersom bilen är så stor så märks det inte att däcken är stora, men när de låg framför mig var de ju som traktordäck!

En tidig recension så här en knapp vecka med dem är att de är snygga, går bra på torr och blöt asfalt, och är hyfsat tysta. Dock inte lika tysta som de gamla däcken tycker jag... (Har ingen objektiv mätning utan jag kan bara gå på en subjektiv bedömning. Måste ha stereon på enaning högre än förut t.ex. Å andra sidan var de gamla däcken så gott som knäpptysta...

Jag kan återkomma här med flera recensioner alltefter som tiden går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd med dina nya däck. Du får hänga med oss någon gång på en träff och testa dom.. Kolla under träffar så hittar du mer info där.

Att välja däck är inte helt lätt.. Dom flesta av oss använder sina bilar 90+% av tiden på asfalt. Själv har jag kört 8000mil med en uppsättning Cooper STT och är mycket nöjd med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser