Jump to content

Intercooler

Anders

Recommended Posts

Har funderat ett tag på att förse BJ75an med en intercooler! tänkte höra om någon har gjort nått liknande? Bilen är sedan tidigare turbokonverterad. Men en turbo fungerar ju bättre om man har ic. finns ju ic till HDJ80 men jag vet inte om dom passa(förmodligen inte). Eftersom det är mekaniskt dieselsprut på bilen förväntar jag mig inte att det ska göra underverk på effekten men jag tror det skulle göra motorn gott i varmare klimat. Tror inte att det kommer att bli några problem med bränsletillförseln för jag har en svag aning om att den får så det räcker och blir över :shock: så lite mer syre skule nog inte skada.

mer syre borde öka värmen i motorn istället !

Ja det är klart att motorn blir lite varmare eftersom att det blir bättre förbränning men det är inte att kyla ner motorn en ic är till för. Det jag vill uppnå med ic är att bilen inte ska tappa i effekt i varmare klimat(Utryckte mig lite luddigt där ser ja nu :shock: ). Men det kan bli ett problem om motorn går varm... det är just såna saker som jag vill veta mer om :)

Anders, jag pratade lite med en kompis som jobbar med dieselmotor-utveckling och fick detta svaret. Kanske kan hjälpa dig något

En intercoooler är alltid bra att ha, förutsatt att inte den är för dålig map tryckfall.

Kall luft in i motorn ger bättre prestanda, men det ger mer skillnad om man redan ligger mot någon begränsning pga hög temp. Tex om motorn har för hög inloppstemp på luften så kan man behöva dra ner laddtryck för att skydda turbon från övervarv. Kallare luft har högre densitet och det ger ett högre laddtryck vid lägre turbovarvtal.

Frågan är hur stor skillnad man märker på en i övrigt orörd diesel med mek pump. Skulle nog ställt upp bränslepumpen något (om det går) och kompenserat med högre laddtryck för att slippa rök.

På en bensinmotor är det ännu viktigare då man kan öka laddtrycket mer ju kallare luft man har in i motorn, utan att den spikar. En diesel spikar alltid....

Tror inte det är så stor ide´ att mecka dit en laddluftkylare om man inte ger sig på justeringar för att dra nytta av den kallare luften.