Jump to content

24V strömförbrukare i ett 12V system

Mats

Recommended Posts

Är det möjligt att i ett fordon med 12V-system och 2 st. 12V batterier ombord göra en anslutning

för en 24V strömförbrukare ? Inte köra enheten på 12V utan på 24V.

Om detta är genomförbart - hur gör man för få till det utan att inkräkta på 12V-systemet?

Mvh

Mats

Hej Mats !

Enklast är att använda en DC/DC-omvandlare från 12v till 24v. Verkningsgraden tros ligga på ca 80-95%.

Det går inte att koppla ihop två stycken 12v förbrukare där du kan ta ut både 12v och 24v från samma batterier.

vad är det du skall koppla in ?

http://www.nordicpower.se/

Där handlar jag mycket trafos och nätdelar, de är billiga och jag har väldigt goda erfarenheter av deras produkter i tuffa miljöer. en 12-24v DC-DC omvandlare som Globecruiser skriver är det som gäller, men du måste bara fundera ut hur mycket din produkt drar så du får en konverter som klarar rätt belastning.

/ralston

Jag önskar installera en hydraulisk vinsch. Dock vill jag ansluta den till en separat pump och inte styrservon.

Jag kan inte för mitt liv se hur man skulle kunna montera en remdriven pump i en HDJ100.

I skenet av detta så har jag sökt lite efter en, storleksmässigt, mindre pump med 1-2 l tank.

Jag har då noterat bakgavellifter, liftar av olika slag har vad jag söker men med ett "aber" - de är 24V.

Kommentarer emotages med glädje.

Mats

Med vis av erfarenheten, tillåt mig att råda dig att avbryta projektet. Skall du använda vinshen ofta (riktigt ofta) så kan det vara vits med hydraulisk vinsch. Jag har använt mig av samma vinschar som flakbärgare använder (svensk tillverkning). Du behöver en tank på mellan 10-20 liter i annat fall måste du använda en så pass liten pump med lågt flöde så det kommer gå snabbare att gräva fram bilen för hand. Denna pump drevs på PTO'n (hade an LC 61 på den tiden). Jag förstår inte vitsen med att ha en hydraulisk pump som skall drivas via en elektrisk motor(?!). Lite att gå över ån efter vatten. Då är det bättre att köra en elektrisk vinsch - blir mycket snabbare, lägre vikt och billigare.

Hadedu däremot en PTO på fördelningslådan (vilket LC100 inte har) då kanske det hade varit vits med att koppla en hydraulpump på denna. Men tankvolymen kommer du aldrig undan om du inte skaffar vattenkyld oljekylare till systemet. Vid höga flöden (=snabbhet på vinshen) börjar oljan skumma om du inte har tillräckligt stor tank (+ att den blir för varm). Bakgavelliftar behöver ine så stor tank iom att pumpen skall endast skjuta en eller två kolvar. När det gäller en vinsch så är det helt olika förutsättningar. Vi diskuterade detta en gång på ett Landrover-forum och kom fram till det ogörliga med små flöden och liten ackumulator för vinschändamål.

Peder, point taken.

Det du berättar var väl det jag innerst inne trodde men inte ville acceptera utan att ha botaniserat i ämnet.

Som sagt, synd att det inte finns PTO.

Detta avslutar med största sannolikhet denna tråd.

Mvh

Mats

Annars finns det relä på Mercedes 309,508,608 bussar, dom äldre innan det blev 24v i hela bussen, som ger 24v till startmotor medans resten är 12volt i bussen.

Brukar sitta vid förarstolen/batterina.

Kan inte vara så dyra om man vill prova...