Jump to content

Stötdämpare & Torsionstavar

Mats

Recommended Posts

Jag önskar att byta ut mina standard stötdämpare och torsionstavar.

Kan någon medlem rekomendera någon som kan hjälpa mig med detta samt vilket

märke/tillverkare/typ (gas/olja) som är att föredra. Mina enda mods så långt är ARB "Sahara" stötfångare

och 285/75/16 däck.

Tacksam för inputs.

Mvh

Mats

Hej Mats!

Jag kör med OME fjädrar(i och för sig skruvfjädrar) och dämpare på min bil och tycker det fungerar kanon. Kanske lite stötig till vardags då den inte är lastad. Jag tycker de var prisvärda. Ska man köra väldigt mycket dåliga vägar (läs expedition) så kanske man ska satsa på något dyrare/bättre?

mvh

Hej Mats!

Jag kör med OME fjädrar(i och för sig skruvfjädrar) och dämpare på min bil och tycker det fungerar kanon. Kanske lite stötig till vardags då den inte är lastad. Jag tycker de var prisvärda. Ska man köra väldigt mycket dåliga vägar (läs expedition) så kanske man ska satsa på något dyrare/bättre?

mvh

Min verklighet är, (jag önskar fördelningen vore annorlunda), 90% asfalt och balansen grusvägar.

Detta får mig att inse man är en "wanna be" under rådande omständigheter när det gäller "serious off roading". Icke förty, det jag gör med min LC vill jag göra rätt i största möjliga utsträckning vad gäller att ha en bil, som med tiden, klarar av "offroad" körning på ett balanserat sätt. Efter att ha tagit del av rapporterna från Jens m.fl. resa till Island så är det lått att sväva iväg i sina egna tankar.

Jag har fått ett kostnadsförslag från SAM's i Göteborg vad gäller TJM's XGS gasstötdämpare och torsionstavar.

Min fråga är- finns det ingen konkurrens?

Mvh

Mats

Ditt resonemang påminner mycket om mitt! Och påminner mycket om hur jag utrustar och planerar för min bil, som i dagsläget fungerar som familjebil.

Därav får jag titt som tätt höra att jag kör SUV och inte smutsar ner den... (Ja, Jens det var riktat åt dig :()

Visst finns det konkurrens! Du får säkert ett PM från Jens nästa gång han är inloggad här :D

• 4 weeks later...

Hej Mats,

Normalt skulle din standardfjädring räcka till (i och med att du saknar nivåregleringen). Problemet är att din fjädring har blivit lite säckigare på grund av ålder och mil (du vet, precis som vi vanliga människor).

Även stötdämparna får ju sin del av sleven också med åren. Torsionsstavarna fram justerar du med en bult.

Spiralerna bak kan du ju byta till original och du kommer säkert känna stor skillnad. Det hela bärjar dra iväg så snart man har för avsikt att höja bilen något. Då behövs ju först och främst fjädrarna. Probelemt blir då att de nya och längre fjädrarna har en längre slaglängd och då får du genast problem med stötdämparna som kommer att slå igenom när de är som mest utdragna. Några sådana genomslag resluterar snabbt i att de börjar läcka och vips så är dessa kaputt samt att du inte kommer att kunna använda dig av fjäderns längd. Då krävs det även nya stötdämpare med längre slaglängd.

Vitsen med lång slaglängd är ju en bättre artikulation av axeln (dvs möjliggör att alla hjulen är i backen när man kör i terrängen). Har man en 4X4 bil som saknar diffspärrar så är det av ännu större vikt att ha bra axelartikulation - alltså drivande hjul i backen. Har man diffspärrar på bägge axlarna är det inte lika viktigt med stor artikulation och att något hjul hamnar i luften - du har ändå drivning (Mercedes Gellände Wagen är ett lysade exempel på en bil med urusel artikulation men diffad runt om - och tar sig fram i terrängen ypperligt, även med något hjul hängande i luften).

I ditt fal med diffad fördelningslåda och diffad bakaxel så kommer du i extrema fall ha ett framhjul som spinner. Detta kan man dock leva med. IFS framaxeln som sitter på HDJ100 möjliggör i alla fall inte någon större artikulation där fram.

Sedan kommer vi till poängen - det går att ta sig fram utmärkt i terrängen med standardfjädring bara man vet hur och använder hjärnan istället (därför gillar jag spärrar till axlarna 8-) ).

Skämt-o-sido - jag tror att Jens och Östen kan intyga att min FJC (dock med tävlingsfjädrar och stötdämpare) tog sig fram riktigt duktigt på Kola föra året trots att bilen är höjd endast 2" jmf med standard.

Undr SWES vårträff nu i helgen kan vi öva lite tillsammans så kommer du märka att din bil är mer än väl potent i terrängen även med dina gamla (och kanske lite trötta) originalfjädring.

Hoppas du blev lite klokare på resonemanget :(