Jump to content

Intercooler HDJ80


Recommended Posts

Har tittat lite på intercooler kit till HDJ 24V.

 

Har kontakt med all american import i holland som har ett kit som de själva säger att Toyota

hade som tillval vid nybeställning av en HDJ80 i Belgien och Holland.

Är det någon som har något anning om detta kit?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Tror kanske att det har hänt en del på denna front sedan jag höll på med detta. Men på min tidigare 80:a (BRS...) så gjorde jag ganska mycket efterforskning och hörd mig för hos andra med erfarenhet. Det hela landade i att det var Safari Intercoolers Australia (samma som tillverkar snorklarna) som var den bästa vägen att gå.

Systemet fungerade ypperligt. Risken med att välja fel är att man bränner avgasventilerna. Jag rekommenderar att man skaffar en avgastempgivare för att hålla koll på laddluften och bränsleinsprutningen.

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tack Peder !

 

Kommer du ihåg vad som ingick i det kitet? Intercooler, Slangar, och nytt insugsrör men vad mer ?

Har inte exakt pris men är det värt nästan 20kkr för kitet, hur stor skillnad blir det?

 

När man installerat kitet hur gjorde du sedan, känns inte som jag själv vill skruva på trycket eller bränslemängden?

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt, så ingick.

Helt ny magnifold (hela luftblandnings överliggare - som på din bil det står "Turbo" på), samtliga ventiler, nipplar, slangar och rör, ny vaste-gate med rör, intercooler (den var riktigt stor ca 70% av kylaren och som monteras framför radiatorn), rören från intercoolern var i gjuten alumnium. Vidare så följde de med ett nytt munstycke till bränsle/luft blandningsskruven som sitter på insprutningspumpen, en siliconslang till vastegate med en ställbar skruv (för att öka/minska laddlufttrycket). Det var alles. Priset låg på SEK 27 000 här hemma och det var ca 8 år sedan.

Ett "problem" man kan få är att vid rejält gaspådrag och full laddning så kan överladdningslampan för turbon tändas på instrumentpanelen. Denna slocknar dock nästa gång man startar motorn. För att gardera sig mot överraskningar så monterade jag en VDO laddluftmätare samt en avgastemp mätare i bilen. Optimalt var en laddluft på ca 1,3 bar (standard är ca 0,8 bar). Det system som jag köpte hade två funktioner:

1. Minska temperaturen för laddluften (intercoolern).

2. Justera laddlufttrycket, bränsle/luftblandningen.

Med ovanstående skall motorn optimalt ge ca 240 hk och 500 NM. På den tiden hade Safari diagram och tester på sin hemsida. Har inte kollat om det finns kvar.

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Den rök och lät som en stridsvagn. Framför allt så var det stor skillnad på vridet. Fråga Johnny (det var väl av honom du köpte din bil av). Fanns kanske en anledning till varför han sålde den röda och inte den gröna? :? :D :D

mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En liten uppdatering i ämnet...

 

Efter mycket letande så har jag och Östen beställt var sitt Intercooler kit från Maarten "All American Import i Holland" detta kommer vi montera tillsammans med nytt 3" rostfritt system med VDO avgastempgivare. Laddtryck och dieselpump kommer att sjusteras av en Diesel specialist.

 

Återkommer med resultat när allt är monterat...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

uppdatering...

 

I helgen har det skruvats intercooler och resultatet är minst sagt imponerande. Bilen känns som en helt annan bil.

Mycket bättre vrid speciellt på lägre varv.

Det som är gjort är..

Avgastempgivare + mätare

laddtrycksmätare

3" fullflödes i rostfritt

Intercooler frontmonterad

Skruvat dieselpumpen efter All Americans rekommendation. "Fick sjustera östens bil lite extra då blandningen var lite för snål första gången"

 

Kommer snart mera med lite bilder och resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Bara sätta en T-koppling på slangen...

Det skall vara slangen som går till vaste-gaten. Sitter en nippel på vaste-gaten.

Om jag minns rätt så finns det "reservhål" i torpedväggen med gummi. Dra inte någon mjuk gummislang utan det skall vara den hårda modellen för tryckluft (blå).

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Om du är klurig så kan du på den hårda slangen sätta en ytterligare T-koppling. På den sätter du en liten stump av den blå slangen som skall vara tilltäppt i ändan. På mitten av den slangstumpen så monterar du en avstägningsventil. Mellan avstängningsventilen och slangstumpen som går till tätningen, skär du ett litet snitt med en skarp kniv (ett V in i slangen). När kranen är helt stängd så öppnar vaste-gaten vid det fabriksinställda trycket. Om du öppnar ventilen litet så "läcker" luften något vid snittet på slangen. På detta sätt kan du själv reglera laddluften genom att "lura" vaste-gaten att öppna senare. Detta kräver dock att du är noga med inställningen av bränsleblandningen på insprutningssidan. Du skall således ställa upp blandluften så att motorn går något fetare. När du varvar upp motorn med belastning skall det gärna ryka lite svart.

Det här tricket skall användas med stor noggrannhet! Men det fungerar riktigt bra om du har koll på att inte laddlufttrycket stiger för högt (max 1,2 - 1,3 bar) med förutsättning att bränsleblandningen är korrekt samt att du har en bra och effektiv intercooler rätt monterat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du är klurig så kan du på den hårda slangen sätta en ytterligare T-koppling. På den sätter du en liten stump av den blå slangen som skall vara tilltäppt i ändan. På mitten av den slangstumpen så monterar du en avstägningsventil. Mellan avstängningsventilen och slangstumpen som går till tätningen, skär du ett litet snitt med en skarp kniv (ett V in i slangen). När kranen är helt stängd så öppnar vaste-gaten vid det fabriksinställda trycket. Om du öppnar ventilen litet så "läcker" luften något vid snittet på slangen. På detta sätt kan du själv reglera laddluften genom att "lura" vaste-gaten att öppna senare. Detta kräver dock att du är noga med inställningen av bränsleblandningen på insprutningssidan. Du skall således ställa upp blandluften så att motorn går något fetare. När du varvar upp motorn med belastning skall det gärna ryka lite svart.

Det här tricket skall användas med stor noggrannhet! Men det fungerar riktigt bra om du har koll på att inte laddlufttrycket stiger för högt (max 1,2 - 1,3 bar) med förutsättning att bränsleblandningen är korrekt samt att du har en bra och effektiv intercooler rätt monterat.

 

:-) det låter spännande. Har en intercooler från Audi A6 liggandes i garaget, inte fått tummen ur att försöka få dit den. En avgastempmätare står närmast på inköpslistan. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.