Jump to content

Gummitätning intercooler


JAK

Recommended Posts

Har sett att gummitätningen mellan motorhuven o intercooler (D4D) börjar bli sliten o tappa formen.Vad göra? Visst kan man köpa en ny, men man kanske kan göra en ny som fungerar bättre.Någon mer som har sett samma tendens?

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Hej JAK,

Du har tre alternativ - billigaste alternativet förs (som jag ser det).

 

1. Pensla koncentrerad glykol på gummilisten så sväller den (ett gammalt trick för som tidigare hade gamla engelska sportbilar).

 

2. Köp en ny liknande list på Kuntze m.fl.

 

3. Köp en ny hos Toyota.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt nytt för mig med glykol trots att jag ägt en hel hög engelska gentlemän.

Nästa fråga är då ser det lika ut på 120 modellen, eller har dom ändrat något?

Jo vist det enklaste är att köpa en ny, men jag ska nog klura lite på något annat.

Du gorde nog mej lite nyfiken Peder får nog testa med glyckol.

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt nytt för mig med glykol trots att jag ägt en hel hög engelska gentlemän.

Nästa fråga är då ser det lika ut på 120 modellen, eller har dom ändrat något?

Jo vist det enklaste är att köpa en ny, men jag ska nog klura lite på något annat.

Du gorde nog mej lite nyfiken Peder får nog testa med glyckol.

 

JAK

 

Hej igen JAK.

Trickset med glykol använde vi på gamla jaggor när det blev alldeles för mycket vindbrus i dörrlisterna. Notera att man kanske måste pensla några gånger och att detta är mer en "nödlösning" för "tillplattade" cell-gummilister.

Jag vågar inte garantera att det fungera flera år framöver, men ändå. Poängen med glykolen är att gummit sväller en aning. Se till att du inte får konventrerad glykol på lacken (kan bli fläckar). Min erfarenhet av 90-modellerna är mycket dålig och kan därför inte svara om de är lika 120-modellen.

Till vår vän i Norge - Glykol (sv) är antifrostmedlet du har i kylvattnet (nornalt 50/50).

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta om det ser lika ut på 120 modellen därför lägger jag ut ett par bilder.

Det är inte cell-gummi utan vanligt gummi typ EPDM

58_291b30cb1639897c6a7ab7d5c3b46fb5_thumb.jpg

Så fungerar det på en 90a

58_e997ee5f14535775e7e2f0fa45540ac6_thumb.jpg

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Jag skall kolla (tror kanske den är mer liksidig (mer fyrkantig) på 120-modellen).

Man kan också kolla artikelnumret hos Toyota för att se om det är samma nummerfamilj.

Bilen står i monteringshallen just nu - så jag får kolla imorgon. Carl har ju bägge modellerna stående hemma hos sig - kanske går snabbare för honom att kolla?

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Carl har ju bägge modellerna stående hemma hos sig - kanske går snabbare för honom att kolla?

mvh,

 

Carl har nog ingen intercooler på sin 90a

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har du nog rätt i. Jag mäter upp gummilisten imorgon på min 120, så kan du jämföra.

Kolla även på skroten - borde finnas en del 90:or som rullat och har hamnat där.

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Gummilisten (LC120 KDJ 2008/09) är cirka CC 34 X 39 mm.

mvh,

Bra då ska jag jämföra måtten, är den konstruerad på liknade sätt av gummi som på bilderna.

Jag är inte ute efter en original LC90 tätning då jag tycker den är för bristfällig.

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.