Jump to content

HDJ100-00

Höök

Recommended Posts

Köpte kärleken på Toyota i Tyskland för några veckor sedan och regbesiktade igår ua. På måndag åker jag och hämtar svenska regplåtar på tryckeriet och på tisdag morgon rullar vi iväg på den första turen (Holland).

Åtgärdat:

-Plockat bort fotstegen.

-Fyllt cdväxlaren med Black Sabbath, Neil Young, Anna Ternheim, Mikey3d, Led Zeppelin och Dolly Parton.

Att fixa:

-Byta däck, är inne på BFG AT 285/75-16.

-Plocka bort baksätet? Vill kunna sova i bilen. Bygga upp hela golvet bakom framstolarna ca 25 cm med lådsystem. Montera bilbarnstolarna ovanpå..? Ska kolla reglerna kring detta.

-Byta fjädring, känns lite trött fram.

-Taktält. Om vi hittar ett beggat Maggiolina.

-Tält som kopplas på bilen baktill, så man kan sova med öppen baklucka. Har hittat ett som vi ska titta på i Holland.

-Navigation, sitter ett gammalt (2002) BMW-system i nu med en CD-skiva för Tyskland.. stor skärm dock.

m.m. m.m. m.m.

Ska använda bilen till både korta och långa turer på småvägar i Sverige och Europa.

• 2 months later...
Jag har en massa CD-skivor för hela Europa om du är intresserade (tror att de är från 2003). Hade dessa till en BMW 740L jag hade tidigare.

Tack men jag ska byta till en modernare gps.

• 5 weeks later...

Uppdatering från garaget. Tog ur baksoffan (-100 kilo? fantastiskt tung) och byggde ett golv i samma höjd som baksätets ursprungliga sitthöjd. Under golvet ryms två lådor a 100x50x12cm baktill + gott om stuvutrymme framtill. Aluprofiler, 45x45-reglar och 12mm formplyfa. Liggunderlag och heltäckningsmatta. Golvyta 200x150 minus kylen. Gjorde en provtur till Korsika och tillsammans med stora Oztältet (expeditionsstore.se) fick man nästan husbilsvibbar av allt utrymme.

Bilen fungerade bra (strax under 500 mil ToR) och kanske är den lite väl bekväm för vår smak. Ibland satt jag kvar i bilen vid rastplatserna.. pöös. Land Cruiser 60? Defender? 8-)

64_c2d7e623881eaced002961d9158f7360_thumb.jpg64_78f4fc433925c4b1dc10cafd7be1a1ca_thumb.jpg64_e292c53b6928128b56303bdd0d41f5aa_thumb.jpg64_1d33ef0dcd943868e998a30dbf149365_thumb.jpg64_e6843ac9522facbbf047d2a817abaaca_thumb.jpg

...

Har du luckor ner till de utrymmen som inte täcks av lådorna, eller det kanske inte finns några sådana ?

Nej, man når dessa utrymmen från sidan, via sidodörrarna. Jag hade planerat att göra luckor ner men jag började bygga allt två dagar före avfärd så det blev för stressigt. I slutet satt resten av familjen och väntade på att jag skulle bli klar så vi kunde åka..

• 2 months later...