Gå till innehåll

Tough Dog och King springs?


Rekommendera Poster

Hej på er

 

Nu ska jag döda min AHC och förbereda för lite vikttillskott :-)

 

Så efter en del sökande och läsande så har jag kommit fram till att jag går på Peders råd och kör på Tough Dog och King Springs.

 

Kommer ju aldrig att gå fullt expeditions lastad, utan mer lagom lastad med konstant extra vikt pga TJM T3 fram , Slee bakstötare, Slee sliders, skidplates och ev takkorg.

 

Tänker att King Springs 0-300kg borde funka bäst(kanske får hjälpa dem med luftbälgar om dem saggar för mycket). Använder den ju till vardags oxå och då går den tämligen olastad(mer än den konstanta extra lasten) så vill ju inte studsa fram då.

 

 

Det jag tänkte mig var Tough Dog 45mm ställbara dämpare bak med King Springs

Och deras FETE Ralf 53mm dämpare fram med King Springs

 

Fanns tydligen inte ställbara fram ...

 

Ska jag köra på Tough Dogs torsionsstavar eller andra?

Dra på en Tough Dog styrdämpare oxå när jag ändå håller på?

 

Hittat Tough Dog hos Jysk Offroad i DK och King Springs i Spanien. Någon som vet nåt närmare/bättre?

 

Ha det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Tough Dog biggbore och King Spring (HHD) på min 24 valve HDJ80 (Köpt av Peder 8-) ). Sjukt nöjd med dem. På den 12-valve HDJ80 jag har nu har jag också King Spring (HHHD), men tyvärr OME dämpare (hade liggandes hemma). Kommer troligen köpa Tough Dog när de blir dax att byta ut dem.

 

Oavsett om Du skall köra med last eller inte så hade jag satsat på de hårdare fjädrarna. Min 24-valve lååååg ikull i kurvorna, de gör 12-valven också men inte i närheten så mycket. Tror att Du kommer att ångra Dej om Du köper för mjuka fjädrar. Luftbälgar förstör dessutom flexen i terrängen, så de hade jag inte satsat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men hårdare menar du meddium eller hårdaste?

Hur mycket tror du ställbarheten i dämparna kan justera åkkomforten?

 

Är det nån skillnad i komforten mella dem olika dämparna eller dem är samesame :)

 

Vet att det förmodligen är overkill med deras största men känner jag mig själv rätt så vet man aldrig åt vilket håll allt utvecklar sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har HHHD på min 80! Är väll näst hårdast tror jag.

 

Jag märkte ingen större skillnad när jag justerade på mina dämpare:)

 

När jag var på Island var två andra 80-serier med, båda med OME och båda fick byta dämparbussningar i fält och på verkstad, men inte jag med Tough Dog:) Jag har dock inte haft problem med mina OME på någon bil, men grövre dämpare med mer volym skall hålla längre och fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hur har det gått med bygget? Jag tänkte själv plocka bort AHC-systemet och sätta in Tough Dog med 2,5 cm höjning. Halva jobbet är ju redan gjort nu när grejerna är beställda från euro4x4parts ;) . Jag nöjde mig med 41 mm foam cell dämparna + fjärdrar och torsion bars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Ledsen för sent svar här men jag tyckte inte folk verkade så nöjda med OME till 100-serien när jag försökte sammanställa internets samlade åsikter. Många verkar tycka att den är för hård och hittade bara positiva åsikter om tough dog. Det svåraste var att hitta vettiga fjädrar som inte höjer för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Dags att beställa fjädrar och dämpare. Kanske även Torsion Bars. Tittar på King Springs och Tough dog.

Hur mycket har ni tänkt att lyfta? 25 eller 50 mm? Ska köra 295/75-16 BFG Ko2.

 

Ingen bull bar eller winch. Inget extra däck bak. Taktält och 40 L bensin på taket vid Overlanding. Kör mest vanlig körning, men kommer testa på Overlanding.

 

Söker:
25 eller 50 mm lift. Har inte bestämt mig än.
Max 300 kg fjädrar tänker jag. Medium load. 

 

Vilka dämpare och fjädrar ska man ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2016-05-09 på 14:34, Träskmonster säger:

Hej på er

 

Nu ska jag döda min AHC och förbereda för lite vikttillskott :-)

 

Så efter en del sökande och läsande så har jag kommit fram till att jag går på Peders råd och kör på Tough Dog och King Springs.

 

Kommer ju aldrig att gå fullt expeditions lastad, utan mer lagom lastad med konstant extra vikt pga TJM T3 fram , Slee bakstötare, Slee sliders, skidplates och ev takkorg.

 

Tänker att King Springs 0-300kg borde funka bäst(kanske får hjälpa dem med luftbälgar om dem saggar för mycket). Använder den ju till vardags oxå och då går den tämligen olastad(mer än den konstanta extra lasten) så vill ju inte studsa fram då.

 

 

Det jag tänkte mig var Tough Dog 45mm ställbara dämpare bak med King Springs

Och deras FETE Ralf 53mm dämpare fram med King Springs

 

Fanns tydligen inte ställbara fram ...

 

Ska jag köra på Tough Dogs torsionsstavar eller andra?

Dra på en Tough Dog styrdämpare oxå när jag ändå håller på?

 

Hittat Tough Dog hos Jysk Offroad i DK och King Springs i Spanien. Någon som vet nåt närmare/bättre?

 

Ha det

Kan du länka till företaget i Spanien som säljer King Springs tack? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, nu är jag på g att beställa från euro4x4 men har lite safety question runt 25 eller 50 mm höjning. Nu lyfter AHC:n bilen 40 mm (mätt mellan skärmkant och däck) mellan Normal och High. Det är väl så enkelt - nya fjädrar +50 mm skulle öka gapet mellan däck och skärm ytterligare 10 mm? Bör jag ta något i beaktande här i och med att jag utgår från bilens nu säckiga/hoptryckta fjädring?

(AHC kommer att kopplas bort.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Jag kör för närvarande med de här fjädrarna  http://euro4x4parts.com/toyota_parts/landcruiser_series_100/uzj100_4_7i_v8_petrol_ifs_1998_2007/5_suspension_steering/S/coil_spring_king_springs

 

Säljs som OE height men de höjer ändå ca 2-3 cm från innan med AHC.

 

Jag har även både medium och heavy load varianterna av Tough Dog fjädrarna http://euro4x4parts.com/toyota_parts/landcruiser_series_100/uzj100_4_7i_v8_petrol_ifs_1998_2007/5_suspension_steering/U/suspension_coil_spring_tough_dog

 

Men tyckte de höjde för mycket för mig. Säljer dem gärna om intresse finns.

 

Hur har det gått med konverteringen till "vanlig" fjädring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen, efter lite förseningar har jag nu allt hemma (Tough dog, king springs) och undrar: ni som kopplat ur AHC och monterat allt, är det ett enkelt jobb för normalbegåvad verkstad? Gillar min lokala meca-verkstad men har inte koll på deras skills över nivån för oljebyte etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

OK min meca verkar inte ha klarat av arbetet. Bilen står som en dragster. Vad är normal höjdskillnad mellan fram och bak, antar att den ska stå lite lägre fram eller? Innan bytet hade jag 10-20 mm skillnad, nu 70 mm. Mätt mellan skärmkant och fälg. Antar att dom satt torsionsstavarna fel. Ska dit igen på torsdag morgon.

 

Annat: Är det rimligt att originalfjädringen har säckat ihop 20-30 mm på 19000 mil? Normalt bruk. Det jag köpte skulle höja bilen 25mm men det verkar snarare vara 50 mm upp nu jmf med mätningen jag gjorde före bytet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fjädrar har du monterat? Vikt och höjning?

 

På mina Tough Dog dämpare med 1" lift så ska det vara 740 mm i fram mätt från nedre fälgkanten till skärmkanten. Då jobbar dämparen i sitt ultimata läge. Du får aldrig höja mer än 750 mm utan diff dropp. Då slits drivaxlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla vad det är för vikter etc, återkommer.

 

Var har du info om 750 ifrån? (diff drop), jag hade 740 fram, före bytet, med trött originaldämpare. Mätt på 18"-fälg.

 

Undrar fortfarande vad normal höjdskillnad ska vara mellan fram och bak.

Redigerad av Höök
fel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-18 på 21:56, Höök säger:

Annat: Är det rimligt att originalfjädringen har säckat ihop 20-30 mm på 19000 mil? Normalt bruk. Det jag köpte skulle höja bilen 25mm men det verkar snarare vara 50 mm upp nu jmf med mätningen jag gjorde före bytet. 

 

En bil med vanlig originalfjädring är högre än en med AHC i normalläget, tror höjningssiffran är från måttet med vanlig fjädring? När jag plockade bort AHC satte jag dit vanliga fjädrar bak och det blev en lagom höjning för mig.

fjädring.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.