Jump to content

Alfa75s Sharkey LC120 Prado

Alfa75

Recommended Posts

Tjena

Efter hängt här som en hangaround länge och väl blev det som det som jag önskade mig.

En Prado V6 vit med 32tmil på mätaren, 2007 med nästan all utrustning.

Vi var 3st som flög från Sturup till Arlanda för 2 veckor sedan och målet var att köra med en LC tillbaka.

De 5 jag hittat var 3 100 och 2 120, mest var jag inne på en 100 men de var långt ifrån beskrivningarna på nätet....

Den första var i Vallentuna hos en handlare som hade tagit in den i komissionsförsäljning.

Var verkligen inte så fin som den var på bilderna 4 konstiga saker med den, inuti så var den rätt skitig och luktade lite skumt, trots ifylld service bok fattades det ca 4 års stämplingar i serviceboken, omlackad visserligen bra gjort men ändå men sist men inte minst så var den sprutad undertill med någon typ av rostskyddsmedel på burk.

Vi testade alla 4 hjulsdrivningar och växellådsfunktioner + all el och allt funkade bra.

Säljaren ville inte gå ner en ända krona på ett högt pris 214900 så den fick vara.

Nästa var en Prado men var inte speciellt fräsch (luktade även denna skumt) och var ett sådant objekt som vi diskuterat i babblarhörnan, jag köper en bil sedan lägger jag på 50% och hoppas på det bästa, enormt ruskig färg på den med. En del rost var det med så där blev det pass as well.

Nästa objekt fanns inne i stan och var en 100 av senare årgång, även denna med bister prislapp +200 men denna blev såld samma förmiddag av bolaget.

Shit happens tänkte vi och vi hade 2 kvar en i Södertälje och en i Nynäshamn, vi tog oss ner till Nynäs och träffade säljaren som var en gammal handlare med verkstad av just Toyota.

Bilen hade varit på hans firma och sedan hade han haft den privat. Alla servicepapper, besiktningar och kvitto fanns. Bilen var i bra skick för sina år och mil 32t är en del, det ända som störde mig var att den var vit, förarstolen var sliten och den var något ostädad. Kan tycka om man skall sälja något så kan man kanske städa ur de.

Bilen var som jag skrev tidigare mer eller mindre fullutrustad, cd växlare, dubbla ac, navigation, skinn, sollucka,S/v däck, ny ruta, generator och allt annat.

Priset var satt till 159 och efter test och provkörning så kom vi överens att dra av 10% så blev det affär.

Den sista säljaren ringde jag och förklarade läget, den presumtiva säljaren drog en suck av lättnad och sa att då behåller han bilen för hans överenskommelse var med sin fru att om inte jag köpte den så fick han behålla den. Så allt gott för oss båda.

Vi sov i min systers sommarställe på Tyresö men då vi skulle åka på morgonen var LCn helt död, vår hyrbil av BMWtyp fick agera starthjälp och sedan iväg till Mekonomen för ett nytt batteri.

Anledningen  till Sharkey = Greg Norman en gång i tiden världens bästa golfare kallades för The great white shark, därför Sharkey. Långsökt jaajamen!

Lämnade in hyrbilen på Arlanda sedan färd neråt E4, det sitter på nya sommardäck av rätt storlek (Michelin SUV) men jag uppfattar bilen som väldigt spårkänslig, vi fyllde alla hjul 2.0 i tryck men problemet kvarstår efter 100km/h så är den spårig, någon som har en íde?

Så vad göra med denna då?

Prado V6 2007

Fixa rost i motorrummet 
  • skruvdragare och borste sen lacka hammerwhite
Stereo 
  • Kolla vad som är i
  • Byta högtalare bakdörr mot infinity/eller annat sjyst 
  • Ev nytt 5 kanalsteg
  • Fler magg cd-växlare 
  • Framdörrarna 1 tweet 
  • 4 mellan 6x9 bas 6x9 koaxail  i bakdörrar ev i skuffen 6,5 köra 8 bas
Bygga låssystem plast eller stål men inte för högt då jycken skall kunna ha det bra dvs inte för högt.
Göra hundplats klar med en mellan vägg
Sätta in molleplåt. Baklastnät över sista raden i taket
Putsa strålglas + nya lampor 
Putsa upp och polera lack
Stor service på bilen + ev kolla upp OBD2
Kolla upp ac. Dyrt?

Kommer bilder senare
  • Like 3