Jump to content

Nostalgisk tillbakablick i väntan på något nytt

EMF

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Besiktning imorse. Gick som en dans och bilen fick beröm, "byggd som en tank" och "som ny". Fick höra att de äldre Landcruiser de får in går under deras benämning "Jaktbil" så de var förvånade. 

Jag skriver in något av den service och reparationer jag gjort under hösten. Bara enkla grejer men om någon vill ha tips så skriv och fråga. Jag är ingen mekaniker men vet i alla fall vad jag gjort för fel och nu blir det sökbart i forumet för den nyfikne. 

Byte och komplett tömning av kylarvätska i block och kylare. Hittade en väl gömd tömningsnippel på motorblocket. Fick höra skräckhistorier om resultatet när olika typer av glykol blandats. Nu har jag börjat på ny kula, rent och snyggt. 

Byte och hel tömning av vätska i styrservo. Fick ut all vätska och luft. I med nytt och nu låter servopumpen som den ska. Värt att göra i tid.

Renoverat båda CV knutar fram. Packboxar, lager, tätningsringar... 

Fabrikerat ny bättre vev till reservhjulet. 

Monterat stereo, högtalare, subwoofer. Allt med bevarat originalutseende.

Reparation av tryckregulator (dashpot) i dieslpumpen.  Fullagad, men funkar. 

Byte kallstartsventil (ACSD) till dieselpumpen. 

Montage extraljus.

Nya mattor i kupé och bagage.

Nya fälgar och vinterdäck. Kör på 245/75 16. Utmärkt dimension på vintern, inte för brett och nära originalets utseende. Dubbat givetvis, Continental Ice2. Bra grepp och på knappt en liter milen med ett ägg under gasfoten. 

Nu rullar det bra, försöker behålla looken a la 1991.  Det som återstår är att  åtgärda ett litet spel i transmissionen. Det är inte mycket men märkbart när man släpper gasen snabbt eller kopplar som en biltjuv. Är osäker på var jag ska börja när allt egentligen funkar bra. Kanske framdiff-transferlåda där det kanske gör mest nytta? 

God Jul på er alla. 

/EMF

• Like 6