Stefanw Posted July 27, 2020 Report Share Posted July 27, 2020 Hejsan! Ny här på forumet och tänkte passa på att höra mig för. Efter att ha haft två stycken avensis som rullat problemfritt så har jag blivit toyotafrälst. Har för tillfället en mercedes som har fått agera husvagnsdragare men funderar nu på en lc120. Tänkte först få tag på en 150 men tycker i dagsläget att det blir lite för dyrt. Vill gärna få tag i en 120 av dom sista årsmodellerna och då en diesel. Är det något specifikt man ska ha i beaktande när man kollar runt efter en sån? Ska man satsa på en senare 120 eller en tidig 150? Mvh Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRB Posted August 4, 2020 Report Share Posted August 4, 2020 Hej, jag köpte en '08 LC120 med D4D-motor för tre år sen som då hade gått 20000 mil. Jag har nu kört den till 27000 mil och känner att det är den mest givande bilen jag någonsin har haft. Visst, den marschar bara 110-120 km/h men den gör det bra och jag kan packa in fru och tre ungar samt hela skid- eller campingkarusellen utan problem. Jag har dragit lite över två ton med den och lastar ständigt i och ur grejer som kräver att jag fäller baksätet. Mycket smidigt! Jag har inte haft någon illusion om att denna bil skulle bli billig i drift och här kommer den första summeringen av mina kostnader hittills. 1. Köpe av bil: 165 000 kr 2. Fyra originalfälgar från skroten: 6000 kr 3. Blästring och lackering av åtta st fälgar: 9650 kr 4. Fyra st Goodyear WRL Duratrac 265/70R17: 7787 kr 5. Fyra st Cooper S/T MAXX 265/70R17 dubbade: 10180kr 6. Dension GBL3TO1 bluetooth för telefon: 2495 kr 7. Inverter för 240V: 600 kr 8. Loto takbox lackad i bilens färg: 15000 kr Totti: 216712 kr Ovanstående köptes in och fixades direkt när bilen köptes. Under nästkommande två år har följande två saker hänt som har kostat pengar förutom servicen: 9. Byta rör till köldmediet för AC: 23496 kr 10. Dinitrol roststopp/skyddsbehandling: 7200 kr 11. Byta bromsskivor och belägg: 10171 kr Totti: 257579 kr Rosten är ett problem främst för ramen, karossen har hittills klarat sig fint. Men rosten hade också angripit köldmedierören till AC så att köldmediet läckte ut. Dessa byttes ut till nya på Toyota så det var inte billigt men jag ville få det bra innan nästa steg - Dinitrol-behandling. I och med att ramen hade börjat ytrosta då jag köpte bilen så hade jag tänkt behandla den med Dinitrol direkt, men det blev inte av. Så när köldmedierören (som är monterade utefter ramen) var utbytta till nya så var det ett bra tillfälle att täcka in hela paketet i Dinitrol. Till saken hör att när jag köpte bilen på Toyota i Nacka så kylde inte AC:n. Jag påpekade detta och dom "fixade det" innan leverans. Jag misstänker att dom bara lappade hålen lite och sen fyllde på köldmedie så fick jag ta smällen sen Nu är ju kanske inte jag representativ för vad som är normalt. Jag gillar karossen fram till '09 och så har jag hört att motorn in efterföljande modell inte ska vara lika stabil. Vet ej om det är sant, men motor och växellåda i min bil har inte minsta tillstymmelse till oljud eller problem. Startar i minus 30 utan motorvärmare utan klagomål. Dock har jag precis nu fått lite problem med luftfjädringen bak. Det verkar vara något slags läckage så jag får se vad det kalaset går på. Hoppas att detta hjälper lite! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanw Posted August 4, 2020 Author Report Share Posted August 4, 2020 Tack för svar! Inget dåligt svar heller! Din bil ser riktigt fin ut och det är något liknande jag är ute efter. Men det är klart, 120-modellen börjar bli till åren så man får väl kanske räkna med lite rostrelaterade problem och att dom kan vara mer eller mindre slitna. Samtidigt verkar det vara bilar som tål mycket och är driftsäkra. Det är det som tilltalar mig mest med dessa bilar. Känns däremot som att jag kan få leta länge innan det dyker upp en lc120 som känns fräsch nog att satsa på. Kan bli så att jag skaffar en lc150 istället, men isåfall ingen av de första årsmodellerna. Har inte blykoll på dom motoralternativen men det verkar som att dom tidiga kan strula lite. Dyra bilar men tanken är att ha den länge. Köpa kvalite och gråta en gång så att säga😊. Än en gång tack för dina synpunkter och tankar! Mvh Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRB Posted August 4, 2020 Report Share Posted August 4, 2020 Ja, det verkar vettigt. Ramrosten är ju ett jäkla problem eftersom Trafikverket saltar så mycket. Men hittar man ett exemplar som ser fin ut i ramen (oavsett årsmodell) och Dinitrol-behandlar den direkt så har man en bil med många mil i sig. Jag tänker ju köra min tills jag dör och hoppas väl ha en 30 år i mig till i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts