Jump to content

Hilux takräcke/taktält

GmbH

Recommended Posts

Hej!

jag klurar på att skaffa taktält till min Hilux (2019) och har länge velat mellan att montera en roll-top på flaket och fästa takbågar på roll-topen, alternativt att fixa takbågar till taket. Det senare blir ju billigare, men jag har inte lyckats hitta entydig information om hur takräcken fästs på nya Hilux. Vissa säljer räcken som sägs ”passa i existerande fästpunkter” i taket, andra hävdar att man måste borra (vilket jag inte vill). Jag är rädd att clamp-on-bågar inte ska sitta tillräckligt bra (taktält väger ju ändå ca 55 kilo tomt). Någon som har en Hilux och vet om det finns fästpunkter på taket?

• 4 weeks later...

Jag har kört med vårat taktält både ovan på flaklocket samt upp på taket. Just nu sitter det på taket. VI har helt vanliga lastbärare. Foten som bär vikten står på takkanten och sedan går det en klämma in mellan dörren och taket. Funkar utmärkt. Det är lite, lite utfasat inne i skarven mellan dörren och taket där de ska sitta. Du ser det längst in i vinkeln. Jag vet att Authome (som är märket på vårat taktält) rekommenderar minst tre lastbärare. Men vi kör bara med två både på flak och tak. Men tanken är att uppgradera i framtiden med ett takkorg. Den sitter då borrad där som gummilisterna på taket sitter. Men ska du int ett på några större expeditioner där det blir tvättbrädevägar i flera dagar och offroad så går det fint med två lastbärare av vilket slag som helst.

Hade denna bilden liggande...

D5540867-2AED-40CA-BEDF-BD3BCE5898B1.thumb.jpeg.7185f882ecbfb9e0cb0fd5bfb65a504f.jpeg

Tack för mycket utförligt och klargörande svar. Du har nog helt rätt i att vanliga lastbärare räcker långt. Det är ju ingen extrem offroad som planeras utan 90 procent asfalt :). Det blir nog den lösningen till att börja med (om jag inte hittar någon riktig bra prissatt rolltop eller flaklock). Tack återigen!

• 6 months later...

Hej där. Vi kör också vårt taktält (ironman) på lastbågar över hytten. Det är thules lastbågar som man "klämmer på". Det funkar bra och vi har inte haft några problem. Ska se om jag få in en bild via telefonen här. 

Ni har säkert löst det redan men det kanske kan vara bra för någon annan framöver. Ha det så bra! Mvh Hampus 

Screenshot_20210220-213452_Gallery.jpg

• 2 weeks later...