Gå till innehåll

Plötsligt extrema avgasvärden LC90 V6 3,4L


Dan

Rekommendera Poster

Fick tvåor på avgaserna och värdena var uppåt väggarna jämfört med tidigare två år;

 

                                                                          (Norm)        2017 / 2018 / 2019:

CO/K                                                                 (0,3)            0,0 / 0,0 / 4,9%

CO FÖRHÖJD TOMGÅNG (2500)                (0,2)             0,0 / 0,1 / 6,2%

HC                                                                    (200ppm)    11 / 30 / 343ppm

LAMBDA FÖRHÖJD TOMGÅNG (2500)     (0,97-1,03) 1,02 / 1,02 / 0,83

 

Det vár grabben som besiktigade bilen och han hade kanske inte full koll på att motorn ska vara redigt varm inför mätningen men det borde väl besiktningsmannen sett till kan man tänka.

 

Han sa däremot att bränsleblandningen var för fet, så fet att det ”luktade bensin” (?)

 

Bilen går precis som som vanligt som en raket (nåja), den har gått 500 mil sen förra besiktningen, färsk olja o luftfilter, startar bra, tomgång som vanligt först 1100 sen gradvis ned till 800. Jag känner ingen bensinlukt, Lambdasonden har åtminstone inte lossnat, inget pys eller sugljud kring motorn och vevhusventilationsslang o andra delar i insuget - reagerar inte på rikligt med startgas. Svårt att bedöma om bensinförbrukningen är annorlunda.

 

Vad har ni för tankar kring detta?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var det fixat!

 

På min bil var det mycket riktigt lambdasonden, som Kristian föreslog.

 

Den sitter på framsidan/ovansidan av katalysatorn och går att komma åt utan att demontera något annat, med två muttrar på två pinnbultar. De kan sitta hårt.

 

Det blev lite brått för mig så Toyota Mölndal fick göra det hela. Det kostade 6,400kr

 

Alla avgasvärden blev perfekta, utan någon annan åtgärd.

 

Felaktiga avgasvärden kan också bero på annat, men vill berätta hur det var i mitt fall.

 

Det blir såklart billigare att göra det själv. Delarna kan kosta:

 

Toyota Mölndal:

Lambdasensor 1785, muttrar 17kr/st.

 

buycarparts.co.uk:

Lambdasensor från GBP30, men det gäller att få en del som exakt motsvarar originalet. Verkar kunna skilja avseende t ex kabellängd även om de uppges vara till samma bil. Originaldelens nummer står tyvärr inte på min faktura, men om man frågar snällt brukar reservdelsdisken på T kunna upplysa om det.

https://www.buycarparts.co.uk/toyota/land-cruiser-90-j9/5695/10148/lambda-sensor

 

Kanske också kan vara läge att påminna om att det nu finns ett nytt och som det verkar slutgiltigt datum för Brexit, nämligen 31 januari 2020. Det kanske inte blir dramatiskt dyrare att köpa därifrån men det kommer nog ta tid för säljare, fraktföretag och myndigheter att få tullrutinerna att fungera så det kan vara en bra ide att beställa delar till vårprojekten från de ev favoritleverantörerna i UK redan i början av januari .

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.