Jump to content

Renoveringskit bakre bromsar + parkeringsbroms

Jele

Recommended Posts

Hej,

Det börjar bli dags att fixa parkeringsbromsen på min KZJ73 nu som har kärvat ett tag. Som det är nu så går den fint att lägga i men när jag lägger ur den så har den fastnat i låst läge. Spaken fungerar alltså att lägga ut men den blir helt slapp om man säger så. I dagsläget så får jag gå ur och lägga foten på och belasta den tvärsgående vajern bakom bakaxeln, så går den ur efter några pump.

Jag bad min mek att kika på det men han ville inte plocka bort de bakre bromsarna utan att beställa ett renoveringskit eftersom det finns en möjlighet att saker är gamla och går sönder när de plockas isär. Och att det är lika bra att ordna det samtidigt såklart.

Jag tar därför tacksamt emot tips på om det finns färdiga kit, eller vad ni hade beställt för delar för arbetet?

Samt eventuella ideér och erfarenheter om vad det kan vara som kärvar med handbromsen, och vad jag bör beställa för delar till detta?

Tack på förhand!

Hälsningar,

Jesper

Hej Jesper.

Jag tror inte att du behöver byta några delar i första taget, en rengörning och uppsmörjning brukar räcka och vad jag vet finns det inga "kit" till detta.

Börja med att slacka på viren uppe vid handbromshadtaget. Känn sedan att viren löper fram och tillbaka utan problem.

På bakaxeln där viren delar sig till höger o vänster sida sitter en led, kolla så att den rör sig fritt annars tag isär , gör rent och smörj.

Kolla sedan armarna som sitter i sköldarna. Bakom gummibälgen brukar det samlas en massa smuts, det ärgar även duktigt då fästet är i aluminium och armen är i stål. Gör rent och smörj. Där skall även sitta fjädrar och dra tillbaka armarna som viren sitter i.

Tag loss bromstrumman och gör rent och smörj alla leder på bromsbackarna som har med handbromsen att göra. 

Passa även på att smörja upp självjusteringen till bromsbackarna.

När alla dessa delar löper lätt och fint får du en grym handbroms ??

/Mecki

• Like 2