Jump to content

Ladda 24V system med 12v starthjälp?

Jele

Recommended Posts

Hej,

Jag ber om ursäkt om informationen redan finns på forumet, det gör den garanterat, men jag har lite bråttom och lyckas inte riktigt hitta rätt svar på min fråga.

Jag har en Land Cruiser 70 med 24v, (2x12V), som råkade ladda ur när jag stod på gatan lite för länge med radio och lyse på. Den orkar dra runt startmotorn några varv men inte tillräckligt för att starta.

Jag vågade inte be fruns bror om starthjälp  med ett vanligt 12V batteri då jag inte är säker på hur det fungerade utan parkerade på gatan bara. Jag har en enkel starthjälp (Cotech starthjälp, 450amp).

Fungerar denna att ladda upp batterierna lite med, och vilket ska jag i så fall satsa på? Antar att det måste stå o ladda en stund innan jag testar att starta. Så, vilket av batterierna eller lite av varje? 

Tacksam för så snabb hjälp som möjligt!

Hälsningar,

Jesper

Ok, tack!

Det är inte svårare än så alltså. Och det spelar ingen roll vilket batteri starthjälpen sitter på när jag försöker starta? Jag tänker så att det inte blir någon otrevlig överraskning på något sätt.

Med andra ord

1. Ladda ena batteriet 10 min med + till +, - till motorn/jord. 

2. Koppla på på andra batteriet 10 min med + till +,  - till motor/jord.

3. Försök starta, med starthjälpen fortfarande påkopplad.

4. Den startar förhoppningsvis :)

Sorry för otroligt basic och övertydlig fråga men orkar inte med mer strul nu, så vill bara få bekräftat att jag inte är helt tappad? :)

Hälsmingar,

Jesper

Du får nog sätt jorden på minuspolen på batteriet på det du laddar annars så blir det 24 volt när du sätter det på det andra batteriet i kedjan ...  men annars så funkar det...

Edited by Gaup
brainfart
  • Like 1
  • Thanks 1

@dansken

Är det inte egentligen ett mellanting. Jag kan såklart ha fel men jag har två batterier i motorutrymmet, ett på vardera sida av motorn. Vad jag förstår så ger dessa 24V till startmotorn via ett relä som kopplar ihop båda batterierna vid start, men i övrigt så matas allt annat med 12V. Rätta mig om jag har fel!

I detta fallet med starthjälp så betraktade  jag det som en 24V setup tillfälligt, och valde att vara lite försiktig med de egenskaperna det har i relation till ett 12V system? Men det kanske var onödigt?

Som sagt så har du bara 12v på hela systemet med 2 batterier, många bilar som hade så pga att batterierna ej var lika kraftiga förr.. Speciellt dieslar som behöver kräm när de ska dras igång. Din bil kan du idag lika gärna köra med ett kraftigt batteri och ha den andra platsen tom med tex kompressor eller något annat, så gjorde vi på en lj70 ?