Jump to content

LC 80 Sidorutor bak

Eric Ericson

Recommended Posts

Hej Eric och välkommen hit !

Roligt med fler 80-ägare i Göteborg ??

Har du kollat nånting på Ebay? Det har funnits några i Storbritannien som skrotar gamla Land Cruisers och säljer delarna på nätet,  jag hittade sidorutor till min 42:a där i somras.

// Mecki

Frakten inom europa kostar inte speciellt mycket mer än inom Sverige om avsändaren har ett bra fraktavtal, skall hålla ögonen öppna.

Det blir några lokala sammankomster om året så det är bara att hålla koll här på forumet , en ständigt återkommande arrangemang är Borås Jeepklubbs annandagsträff  26:e december och det är Jeepfika vaje tisdag i Fontin i  Kungälv mellan 18,00-20,00. 

// Mecki

Vi har ju tyvärr inte så många Land Cruiser 80 här i landet så att det finns så mycket begagnade delar och vad jag kan förstå är dom hela rutorna i lastutrymmet eftertraktade då dom skjutbara har en tendes till att läcka. Närmast här blir väl att kolla om nån skrot i Danmark kan ha några.

Dom rutorna jag köpte var duktigt inpackade med bubbelplast och låg i en stabil trälåda så där var det ingen större risk för att dom skulle gå sönder, köper man av en etablerad säljare är dom väldigt måna om sitt rykte och vill att kunderna skall vara nöjda.

Jag har handlat en del orginaldelar från www.partsouq.com i Förenade Arabemiraten och dom hade några få glasrutor och gummilister kvar , räknade lite snabbt och fick fram ett pris på ca 4000-5000:- för båda sidorna inkl frakt och tull. 

En resa till Tanzania låter ju som att det kan toppa ett besök i Boråsskogarna ?

/ Mecki

Ouch! Det var inte som hittat... Har bara kollat i Norden än så länge. Får göra en ordenlig sökning i Europa innan jag ger mig i kast med UAE!

Ja, det gör väl det! En liten reckognoseringstur innan jag börjar planera inför min körning Göteborg - Dar es Salaam.

/Eric

• 2 weeks later...