Jump to content

Läckage framdiff hilux -08

Hanber01

Recommended Posts

Läckage framdiff vänster utgående axel. Toyota menar att det är nog bara att byta ut den till en ny eller beg. Någon som har erfarenhet av detta? Troligt att ett lager gått och sen packbox.

Yes,fick detta problem då jag ej var medveten om att Hiluxen saknar "mellandiff" ,som jag kanske felaktigt kallar den?!.Jag körde alltså med 4-hjulsdrift även på torr asfalt,eller rättare sagt ständigt. Jag var t.o.m på Toyota firman som sålde den och påtalade att något inte stod rätt till. När jag gör en U-sväng på asfaltväg "kivar" det mellan fram och bak hjulen,uttryckte jag mig till "den bäste skruvaren på firman" enl. försäljaren.Han provkörde(på torr asfalt och 4-hjulsdrift ilagd) men tyckte allt funkade som normalt.Då jag även har Diffspärr påtalade jag om funktionen var ok på denna.Bilen hade vid denna tid gått 6000 mil. Han kunde inte hitta något fel.Alltså borde han vetat - aldrig 4-hjulsdrift på torr asfalt! Jag förlitade mig på den fantastiska Toyota KvalitetsGarantin då jag" skruvade på heltid i min proffesion" och ville slippa detta på den privata bilen.När bilen gått tot. 12500 mil gav knutkorset upp(vid stödlagret för kardanaxeln),vilket fixades enl. beg. garantin på Toyota verkstan men fortfarande ingen som informerade om att"mellandiff" saknas och kräver körsätt därefter. Senare när bilen är 9år och tot.gått 15000 mil och beg.garantin har gått ut tänker jag att intressera mig lite mer om bilens tillstånd,då jag i fortsättningen får betala och fixa ev.reparationer själv(erhöll även gratis mont.av ny generator då jag kört av och nästan begravt hela bilen i en snödriva).Nu upptäcker jag kraftigt läckage vid framdiff vänster utg axel. Jag renov. framdiffen totalt inkl beg drivaxel(närmare 10 000 kr i delar),vilket i efterhand jag tror blev överkurs.Jag gissar att det hade räckt att byta packboxen,då div.lagerspel är de samma efter renov.och några "riktiga"fel ej hittades. Mitt råd: Byt Packbox och putsa noggrant motsvarande tätn.yta. Fyll ny olja (växellolja 75W-90) ca 1liter. De jobbiga är nivåpluggen,jag kapade en kort stump av en insex(modell ? mät med skjutmått)och manövrerade den med en fast nyckel(10:an !?). Lycka till !

• 1 year later...