Gå till innehåll

Dragkroksbalk - varför?

Siggy

Rekommendera Poster

Hej Hiluxvänner.

Jag måste fråga er, för jag har inte fått ngt svar från Toyota själva.

Varför, varför i hela friden, har man den där galet fula dragkroksbalken på lite nyare Hiluxar?

Inga andra pickuper har det så synligt. Kanske bara jag, men jag blir rätt störd av utseendet. :oops:

Sorry för klagandet, men tänkte att bra svar kanske får en att tänka annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

En dragkroksbalk, eller dragram som det heter på fackspråk, är i första hand en funktion och är designad utifrån belastning och hållfasthetskrav. Utseende kommer alltid i andra hand. Om biltillverkaren har infästningspunkter som inte sitter optimalt för att möta nationella eller andra krav utöver belastning så blir det ibland både fult och klumpigt.

Mvh

M

Länk till kommentar

Hej,

En dragkroksbalk, eller dragram som det heter på fackspråk, är i första hand en funktion och är designad utifrån belastning och hållfasthetskrav. Utseende kommer alltid i andra hand. Om biltillverkaren har infästningspunkter som inte sitter optimalt för att möta nationella eller andra krav utöver belastning så blir det ibland både fult och klumpigt.

Mvh

M

Sant, men någon måste stoppa galenskapen.

Däremot verkar inte bilen ha den där balken i andra länder, eller har jag fattat fel?

Länk till kommentar

Hej på er

Jag har inget svar, men måste hålla med om att det ser tokigt fult ut.

Jag har för mig att jag sett hiluxar utan denna balk men med drag.

Länk till kommentar

Det är väll underkörningsskydd som det avser? Är ju inga fästen på sidorna

Bara fäste ihop med draget i mitten morsans -08 har inte men kompisarnas -13 -14 har

Levereras olika i olika länder, sve har väll alla drag en del har varken drag eller stötfångare bak

Länk till kommentar