Jump to content

Problem med bakre diffspärr

Frost

Recommended Posts

Behöver hjälp med att få igång bakre diffspärren på min hdj80 år 1990.

Då jag nyligen köpte bilen fungerade inte bakre diffspärren och enligt förra ägaren hade den inte fungerat på de 12 åren han ägt bilen heller. Han hade tydligen inte brytt sig om att ha en fungerande spärr då han endast körde på vanliga vägar berättade han.

Lampan vid instrumenteringen blinkar då spärren är aktiverad. Värt att notera kanske är att främre spärr fungerar och lampan lyser utan att blinka.

Info över min felsökning hittills:

- Vid aktivering av bakre spärren hördes inget ljud från elmotorn.

- Drog ur elkontakten till spärren nere under bilen vid bakaxeln och upptäckte att den ena av 5 kablar hade lossnat.

- Monterade isär kontakten, lossade ena stiftet och lödde fast kabeln i stiftet, monterade ihop kontakten.

- Vid aktivering av bakre spärren hördes nu klart och tydligt att elmotorn arbetar (på samma sätt som jag hör den främre spärren då jag kopplar i den).

- Provkörde bilen men lampan fortsatte blinka då jag hade bakre spärren aktiverad.

- Jag fortsatte felsökning med att dra ur elkontakten till givaren som känner av om spärren är i eller ur.

- Upptäckte att givarens ena stift hade gått av. Jag trodde då att jag hittat felet på varför lampan blinkar.

- Köpte ny givare och monterade.

- Provkörde bilen men lampan fortsätter blinka.

- Vid provkörning på snö och is med spärrar aktiverade såg man att endast ett av bakhjulen greppade.

Jag har hört att om man monterar bort hela elmotorn från bakaxeln SKALL man ha spärren aktiverad, annars blir det problem vid tillbakmontering och spärren kommer inte fungera av någon för mig okänd anledning.

Min misstanke nu är att någon tidigare ägare har försökt få igång bakre spärren och då monterat bort elmotorn och vid tillbakmontering inte fått den tillbaka rätt.

Detta är nu bara mina spekulationer över vad felet är. Och enligt mitt huvud så verkar det nog väldigt konstigt om man måste ha spärren aktiverad för att skruva bort elmotorn för vanligtvis så är det väl om spärren inte fungerar som man kanske skruvar isär?!?!?!?!?!?

Så vet någon vad jag skall börja göra nu för att få igång bakre spärren??

(Bifogar bild på bilen för intresserade att beskåda.)

post-2779-0-01804400-1458683505_thumb.jpg

Hej och välkommen hit.

Det är tråkigt när saker o ting inte fungerar som dom skall men det verkar i alla fall som att det är liv i diffspärrsmotorn.

Annars så är det ett standardfel på dessa motorer det att magneterna i elmotorn lossnar och lägger sig i en klump på ena sidan och då fungerar inte elmotorn som den skall men eftersom du hör att det låter i från den så då kan det ju inte vara det felet :)

Jag tror att det bara är lite kärvt eftersom spärren inte har använts på minst 12 år och då behöver den kanske lite hjälp med att komma igång.

Jag har inte hört att spärren måste vara i nått särskilt läge när du demonterar den så länge man kommer åt bulten som man måste lossa för att kunna ta bort motorn från bakaxeln.

Jag hade börjat med att lossa givaren som indikerar om spärren gått i för att se om det går att hjälpa till att röra axeln som går in i diffen.

Om du ställer bakaxeln på ett par pallbockar är det lättare att snurra på hjulen så att kuggarna inne i diffen kommer i rätt läge för att spärren skall kunna gå in.

Jag bifogar ett par sidor ur mekhandboken så att du kan se tillvägagångsättet.

post-917-0-86646400-1458748652_thumb.jpg post-917-0-08353100-1458748672_thumb.jpg

Lycka till

/ Mecki

Edited by Mecki

Bakspärren fungerar nu.

Felet var (förutom trådarna som gått av) att axeln som går från elmotorn in till diffen hade kärvat fast. Antagligen pga att den inte varit i rörelse på över 12 år. Jag hade isär allting och rengjorde och smörjde upp.