Jump to content

Storlek

Swedak

Recommended Posts

Hej

Mitt första inlägg här.

Håller på att införskaffa mig en BJ40.

Skulle behöva veta storleken på denna bil

Längd, bredd och höjd

Är det någon som kan hjälpa mig med detta??

Ha en bra dag

Fredrik

Tusen tack

Letar efter en bj 40 eller bj 42

Bor ju nere i Skåne, hittar ju i Finland men har ju lika långt till Italien. Så kanske bättre att leta där.

Vad väger denna kärra??

Edited by Swedak

Kommer inte åt bilens uppgifter nu men har för mig att 42:an väger strax under 2 ton.

Skillnaden mellan Finland och Italien är att det är vanligare med Bj40 med 3-liters motorn i Italien , bilarna är mer "orginal" samt betydligt dyrare.

I Finland är priserna lägre , BJ42 verkar vara vanligare och dom flesta är utrustade med mekanisk winch.

/Mecki

Hej Fredrik och välkommen hit.

Här är lite mått.

Har inte kontrollmätt dessa men jag förutsätter att dom stämmer.

/Mecki

post-917-0-89359600-1456689504_thumb.jpg

Hittade en lista i ägarhandboken med alla mått , dom utvändiga måtten stämmer med undantag från totalhöjden där ägarhandboken säger en totalhöjd på 1945-1955 mm .

/Mecki

Kommer att köpa i blindo.

Har inte tid att ta mig till varken Finland eller Italien.

Förhandlar om en i Finland, men vill förhandla in att han tar den till Stockholm åt mig.

Hittat en i norra Italien, väntar på pris för transport.

Samt en BJ42 som ej kan fixa bilder förrän till helgen, står i södra tyskland.

Är det bättre att betala lite mer för en BJ 42 än en 40?

Priserna ligger på ca 3200-3500 euro. plus frakt då.

Bra priser men tänk på att man kan få en hel del rost på köpet i dom prisklasserna.

40 eller 42 spelar väl ingen större roll, olika länder verkar ha olika specifikationer på samma modeller.

Vad som är bra samt gott att ha är 3B motorn på 3,4 liter, servostyrning och 5-växlad låda så kolla att du får med detta.

Men det beror ju lite på vad du skall använda bilen till, resor, offroad eller orginalrenoverad söndagsåkning.

/ Mecki

Bilen ska användas för daglig körning.

Vill absolut inte ha den i originalskick.

Denna bil ska användas och personligen tycker jag att bilen ska se lite sliten ut.

Man ska se att det är en bil som används.

Bodde på Filippinerna slutet och början på 90 talet.

Såg denna bil här och har sedan dess alltid gillat den.

Har nu just passerat 50 så jag tänkte now or never...

:) :) :) Delar dina åsikter till fullo :) :) :)

Det gäller att passa på, det är bättre att ångra nått man gjort än att ångra nått man inte gjort ;)

Gött att du tänker använda bilen på daglig basis, jag kör själv min 42:a så mycket jag kan och det brukar bli drygt 1000 mil om året .

Skall du använda den på det här viset skall du nog satsa på en BJ42:a med 3B motorn för den funkar att turbokonvertera,

Servostyrning är guld värd, jag har inte det på BJ45:an och varje fickparkering är som ett gym pass ( inte fel i och för sig ;) )

Skivbromsar fram gör att du slipper hamna i diket alternativt i mötande fil varannan gång som du bromsar .

Med en 5-växlad låda blir varvtalet på motorn behaglig vid landsvägskörning.

I så fall skall du leta efter dom sista årsmodellerna 1983 och 1984 för att få den specen.

Det är ju ingen racermaskin men med turbo och 5-växlad låda ligger jag och marchar runt 100km/h på motorväg och med 35" terrängdäck och en bränsleförbrukning på 1,2 l/mil.

Nu står iofs 42:an med nermonterad växellåda men 45:an är i drift , så har du vägarna förbi Göteborg och vill provköra är det inga problem , hör av dig bara.

/ Mecki

:) :) :) Delar dina åsikter till fullo :) :) :)

Det gäller att passa på, det är bättre att ångra nått man gjort än att ångra nått man inte gjort ;)

Gött att du tänker använda bilen på daglig basis, jag kör själv min 42:a så mycket jag kan och det brukar bli drygt 1000 mil om året .

Skall du använda den på det här viset skall du nog satsa på en BJ42:a med 3B motorn för den funkar att turbokonvertera,

Servostyrning är guld värd, jag har inte det på BJ45:an och varje fickparkering är som ett gym pass ( inte fel i och för sig ;) )

Skivbromsar fram gör att du slipper hamna i diket alternativt i mötande fil varannan gång som du bromsar .

Med en 5-växlad låda blir varvtalet på motorn behaglig vid landsvägskörning.

I så fall skall du leta efter dom sista årsmodellerna 1983 och 1984 för att få den specen.

Det är ju ingen racermaskin men med turbo och 5-växlad låda ligger jag och marchar runt 100km/h på motorväg och med 35" terrängdäck och en bränsleförbrukning på 1,2 l/mil.

Nu står iofs 42:an med nermonterad växellåda men 45:an är i drift , så har du vägarna förbi Göteborg och vill provköra är det inga problem , hör av dig bara.

/ Mecki

Bor nere i Hbg, men är sugen att komma upp och kolla.

Men att hitta en B42 med 3B motor i min budget blir svårt.

Vill inte lägga mer än 30-40 tusen.

Frun blir inte glad när man redan har en Jeep samt en dyr mc....

Jeepen blir ju i så fall överflödig så den kan du ju sälja till förmån för en riktig bil :P

Om du inte har kollat i Frankrike så har du lite tips här http://www.leboncoin.fr/voitures/offres/reunion/occasions/?f=a&th=1&re=1986&q=bj42

Och då får du en liten uppfattning om prisbilden.

Här är en som ligger inom budgeten om du inte har sett den http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/7190410

/ Mecki

Jeepen blir ju i så fall överflödig så den kan du ju sälja till förmån för en riktig bil :P

Om du inte har kollat i Frankrike så har du lite tips här http://www.leboncoin...&re=1986&q=bj42

Och då får du en liten uppfattning om prisbilden.

Här är en som ligger inom budgeten om du inte har sett den http://www.nettiauto...cruiser/7190410

/ Mecki

Mecki. Går ej att skicka PM till dej

Har fått ett bra transport pris på bil. Men problemet är att kostnaden nästan dubblas om bilen är högre än 1.85. Och bj är ju 1.90. Så jag undrar och frågar er som har denna bil. Hur hög blir den om jag skulle sätts på däck med 45 profil? Kommer jag under 1.85??

Någon som vet hur man räknar ut detta?

Nu är det väl inte särskillt många utav 40-serieägarna här som monterar däck med 45-profil så att dom vet vilken diameter däcken får ;-)

Så här räknar du ut vilken diameter däcken har när dom har metrisk benämning.

Exempel ett däck med benämningen 235x75/16 .

235 är bredden i mm , 75 är profilen i procent utav bredden och den räknas fram genom att ta 75% utav 235mm = 176,2mm och det är höjden på däckets sida . Detta får du gångra med 2 . 176,2x2=352,5mm.

Lägg till fälgens diameter 16" som blir 406,4 mm + 352,5 = 758,9 mm i däckdiameter

Jag kan mäta hur hög 45:an är i morgon , den står nu på 235x85/16 och det skall motsvara orginal däckstorlek 7.50x16 så vitt jag vet.

/Mecki