Gå till innehåll

120 vs 150

Tub

Rekommendera Poster

Hej,

jag går i tankarna att byta ut min LC 120:a diesel manuell (2007 med 12.500 på mätaren) till något annat - en 200;a, en 100:a eller varför inte en 150;a? Jag har haft en 100;a V8 tidigare och var supernöjd med den.Sålde den när rosten höll på att ta överhanden och jag ville ha en diesel. Nu går jag som sagt i funderingarna av att byta eller ev komplettera med ytterligare en LC. !00;an kan jag, 200;a har jag provkört och gillar men de som finns ute är alldeles för dyra.

Jag har olika användningsområden men blir det en 150;a så byter jag in 120;an och då är det 11 mils pendling i Uppsala-trakten varje dag som gäller. På hegler och semestrar blir det ganska många mil. På året runt 3500 mil. Har egentligen inga större krav på utrusning alls - ju färre features desto mindre risk att det går sönder. Gillar dock rymd och komfort - tyst i kupén är lyx för mig. Egentligen är jag en sucker för stora motorer och där är den 4-cylindriga D4D inte så rolig. Minst sagt. Den nya 2.8 l får fin kritik dock.

Vad säger ni som ägt eller långkört båda modellerna? Finns det sedan stora skillnader mellan årsmodellerna?

Tacksam för Svar

T

Redigerad av Tub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Hej!

Sålde nyligen min 120 -04 och köpte en 150 premium -10. Min 120 var i princip helt rensad från utrustning, vilket jag tyckte passade mina behov vid det köptillfället, men nu när jag skaffat en som har lite mer att komma med, inser jag att det finns ett skäl till att välutrustade bilar är dyrare. Det var som att gå från en traktor till ett luftskepp. 150 är en helt fantastisk bil. Tar sig fram överallt, rimlig förbrukning (strax under litern) och så bekväm att man har svårt att lämna den när man parkerat hemma. Den kostade kanske lite mer än jag tänkt att jag skulle lägga på en bil, men jag tror att avskrivningarna är helt klart rimliga givet att den har allt jag kan tänkas behöva under den kommande 5-årsperioden (eventuella 40-årskriser undantaget).

Baksidan är, som du själv påpekar, motorstyrkan. Man får planera sin omkörning noga innan man kastar sig ut i omkörningsfilen. Sen är det lite stökigt att KCR-boxar och dylika anordningar tydligen har lite olyckliga konsekvenser på annan utrusning, varför det inte kan rekommenderas.

Jag upplever att 120 var piggare än 150, men då hade jag en KCR i min 120. Allt annat är bättre i 150. Om du gillar LC, så kommer du inte bli besviken på 150.

//Henrik

Hej,

jag går i tankarna att byta ut min LC 120:a diesel manuell (2007 med 12.500 på mätaren) till något annat - en 200;a, en 100:a eller varför inte en 150;a? Jag har haft en 100;a V8 tidigare och var supernöjd med den.Sålde den när rosten höll på att ta överhanden och jag ville ha en diesel. Nu går jag som sagt i funderingarna av att byta eller ev komplettera med ytterligare en LC. !00;an kan jag, 200;a har jag provkört och gillar men de som finns ute är alldeles för dyra.

Jag har olika användningsområden men blir det en 150;a så byter jag in 120;an och då är det 11 mils pendling i Uppsala-trakten varje dag som gäller. På hegler och semestrar blir det ganska många mil. På året runt 3500 mil. Har egentligen inga större krav på utrusning alls - ju färre features desto mindre risk att det går sönder. Gillar dock rymd och komfort - tyst i kupén är lyx för mig. Egentligen är jag en sucker för stora motorer och där är den 4-cylindriga D4D inte så rolig. Minst sagt. Den nya 2.8 l får fin kritik dock.

Vad säger ni som ägt eller långkört båda modellerna? Finns det sedan stora skillnader mellan årsmodellerna?

Tacksam för Svar

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 3 weeks later...