Gå till innehåll

Tillbehörsförsörjning J90 2001

Uppsalahazze

Rekommendera Poster

Har inte ägt min J90 Prado så länge men hittar tydligen inte än så länge de rätta vägarna för inköp av vissa saker jag vill förbättra bilen med..

¤ Gummimattor fram typ modell Plastomer Rensi med höga gummikanter. Toyota m fl har inga gummimattor till LC!

¤ Vindavledare/stenskottsskydd framkant motorhuv. Beställde och betalade från Skruvat.se, men de krediterade mej eftersom leverantören inte kan få fram.

¤ Skyddsklädsel fram typ "heavy duty". Inte ens PeBe har till LC!

¤ Insynsskyddsrullgardin horisontell för lastutrymme 5-dörrars. Jag har fästena. Toyota kan inte leverera, fast den var hutlöst dyr original.

För övrigt verkar inte Toyota alls kunna få fram så mycket till denna modell. Inte ens färg. Kylarglykol var det enda de kunde få fram, inte utan vissa svårigheter om vilken av alla deras Longlife Coolant-varianter det skulle vara :?, utan att referera till koll på närmaste bilskrot. Min erfarenhet från Volvo säger att de i alla fall försöker få sina bilar att rulla länge på originaldelar och med "Nice Prize" på det som levereras från Volvo Classic i Jönköping (mer än 10 år!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill återrepportera att Plastomer Sweden AB numera har skålade Rensi-mattor som passar LC J90! De hade de i o f s redan men de visste inte att de passade. Production Manager Nicklas Solenback lade ner lite möda och letade samt jämförde och jag fick typnumren 144/145 fram och 913 bak. Kostnad 330.- kr inkl moms och frakt. De kommer väl även dyka upp i deras listor på hemsidan vad det lider.

Och vad gäller Toyota Uppsala så har det visat sig att det är klart personrelaterat bland reservdelsfolket om de har eller inte har saker till bilen! Nu har jag t ex europa-kabelsatser med lamphållare till övre original bakljusen efter två dagar. Artikelnummer 81555-60660 resp 81565-60550 Namn: Cord, RR Combination resp Lamphållare (fast det gäller vänster och höger sats och den med svenskt namn var 60 kr billigare :shock:) Kostnad summa 874 kr.

Länk till kommentar

• 1 year later...

En till uppdatering men om VINDAVVISARE / HUVSKYDD / BUG GUARD till J90 kan jag komma med:

Eftersom jag inte hittat någon leverantör/tillverkare av ovanstående sak (de flesta t ex AVS har slutat med modellen) så besökte jag SCStyling eftersom jag bor i rätt stad och alltså slipper webb-shoppa. Där gick en mycket kunnig i personalen ut på lagret och hämtade de tre som han trodde skulle passa bäst. Och se! En som är avsedd för VW Transporter/Carawelle T4 91-97 passade till 97%. Slog till och monterade den på 15 minuter. Behövde bara [försiktigt!!!] borra två nya 7 mm hål i skyddets lexanplast ovanför strålkastarna eftersom VW's satt lite för långt ut där. Dessutom så satte jag rostfria vinklarna som var medlevererade i skruvstycke och ökade dessa till 100 grader istället för 90 eftersom LC har lite tjockare huvkant. Sitter som gjuten och följer perfekt huvkanten! Och eftersom jag INTE tänker backa genom buskage kapar jag inte av 3 cm i ytterkanterna, så den täcker även skärmen ovanför blinkersen, vilket i Uppsala kan vara bra som "avvisare mot cyklande studenter och motsvarande ohyra"!

Modellen är tillverkad av HEKO och har produktnummer 02090.

Länk till kommentar