Gå till innehåll

Skillader på manuella växellådor från -03 och -04?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett potentiellt problem. Jag har lyckats få min kardanaxel att slå sönder min växellåda på min LC 120 -04.

Efter mycket letande hittade jag en begagnad låda från en LC 120 -03. När den kom till verkstaden visade det sig att den har någon form av elektrisk styrning som min växellåda inte har. Så, min fråga är som följer:

Kan man använda växellådan från -03 trots den elektriska styrningen? Jag vet inte riktigt vad den gör och jag har inte heller fått något bra svar från de verkstäder jag ringt. Jag tänker att man kanske rent av bara kan skippa att koppla in elektroniken. I min låda saknas den elkomponenten.

Någon som har en aning?

Tack på förhand!

//Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ajdå, trist haveri!

Känns ju som om det hade varit rimligare att en äldre modell saknat någon elektronik och inte tvärt om. Tyvärr har jag ingen aning vad det kan vara, men kanske du kan hitta något i Verkstadsmanualen, som du kan hitta här http://www.moranbahweather.com/toyota/lc_trj12/contents/index3.html (sidan kräver Internet Explorer)

Länk till kommentar

ajdå, trist haveri!

Känns ju som om det hade varit rimligare att en äldre modell saknat någon elektronik och inte tvärt om. Tyvärr har jag ingen aning vad det kan vara, men kanske du kan hitta något i Verkstadsmanualen, som du kan hitta här http://www.moranbahw...nts/index3.html (sidan kräver Internet Explorer)

Hej!

Tack för svaret. Jag får tyvärr inte upp manualen utav någon anledning. Dock har jag varit i kontakt med Toyota som meddelade att det är ABS-styrdonet som åsyftas. Vad de däremot inte visste var om det gick att använda "ABS-lådan" på min icke-ABS-bil. Det jag tänker är helt enkelt att man tar bort kablarna till ABS-styrdonet så att ingen kommunikation går genom dessa kablar. I en perfekt värld är detta inget problem mer än att ABS-lampan skulle kunna lysa (men jag har nog inte den lampan eftersom jag inte har ABS...). Dock är det ju inte helt osannolikt att dessa kablar även förmedlar någon annan kommunikation som kan ställa till värre problem.

Har du någon tanke?

Stort tack på förhand

//Henrik

Länk till kommentar