Gå till innehåll

Stort utbud av 40-Serie


marenen

Rekommendera Poster

Synd att det antagligen skulle kosta skjortan och lite till att ta hem en därifrån :-(

Annars så hade en såndär dubbelhyttad pickup suttit som en smäck :-)

 

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det klart <_< , när den Brasilianska valutan står i 3x den Svenska kronan hamnar dom flesta dubbelhyttarna på runt 75000:- SKR då återstår "bara" frakt , tull o moms .

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dom Italienska 40-serieexperterna som vi mötte på Bushtaxiträffen http://toyota4x4.se/topic/4485-buschtaxi-traeffen-12-14-september-2014/page__st__40 i fjol så skall det finnas en dubbelhyttad 40-serie i Europa, jag har för mig att det var i Frankrike, det är ju synd om inte Sverige också kan stoltsera med ett eller två exemplar ;)

 

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dom Italienska 40-serieexperterna som vi mötte på Bushtaxiträffen http://toyota4x4.se/...page__st__40��i fjol så skall det finnas en dubbelhyttad 40-serie i Europa, jag har för mig att det var i Frankrike, det är ju synd om inte Sverige också kan stoltsera med ett eller två exemplar ;)

 

/ Mecki

 

Det har du väl snart löst! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu är man utan Bj 45 och konstig nog så har jag börjat titta efter en ny redan, man är lite tokig:-))

Dubbelhytt från Brazil låter helt klart porrig.

Är det fler som är intresserad och vill lägga lite tid och kolla upp detta , Peder verka kunna fixa transporten.

 

Lägger upp bild på vad jag blev av med i måndags

post-1004-0-33159300-1465769691_thumb.jpg

Redigerad av bj45 1981
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är man utan Bj 45 och konstig nog så har jag börjat titta efter en ny redan, man är lite tokig:-))

Dubbelhytt från Brazil låter helt klart porrig.

Är det fler som är intresserad och vill lägga lite tid och kolla upp detta , Peder verka kunna fixa transporten.

 

Lägger upp bild på vad jag blev av med i måndags

 

Varför sålde du den?! Och sedan ska köpa en ny. Var den så dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar eller beklagar till affären , beroende på hur man ser det ;-)

Ja, oftast "saknar man ju inte kon förrän båset är tomt" så självklart skall vi åka till Brasilien och hämta hem var sin dubbelhytt :-) :-)

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var dags, evig kärlek är inte utvecklande.Den är nära dig nu han som köpet den jobbar på sjöräddningssällskapet i Göteborg.

Jag har redan börja kolla inom min kontaktnät för hitta nån i Brasilien, har flertal bra/pålitliga kontakter i Chile så jag börja närma mig.

Klart att Sverige ska få sin duellhytt :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att den hamnade här i närheten, då är det snart dax för en 40-serieträff här på Västkusten ;-)

 

Det låter intressant det där med att ta hem en Bandeirante, en pickup måste ju ingå i bilflottan :-)

post-917-0-03538600-1465987935_thumb.jpg

/Mecku

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det var dags, evig kärlek är inte utvecklande.Den är nära dig nu han som köpet den jobbar på sjöräddningssällskapet i Göteborg.

 

Möte mellan likasinnade :-)

post-917-0-72133900-1473349010_thumb.jpg

Det är inte varje dag som man möter en annan BJ45 på hemväg från jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på vad som ev skiljer från svenska marknadens 40 serie?

 

Det skiljer en hel del, andra motorer och en annan pressning i kaross sidorna,inredning, rektangulära framlyktor mm. skall du köpa en Bandeirante så köp nån av dom senare årsmodellerna som har Toyotas 14BT motor, dom tidigare modellerna har den äldre Mercedes OM-motorn.

Även i Brasilien (tillverkningslandet) verkar dessa bilar uppnått nån form av kultstatus med priser där efter men det är ju helt klart intressant att kolla lite närmare på ett sånt köp.

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer en hel del, andra motorer och en annan pressning i kaross sidorna,inredning, rektangulära framlyktor mm. skall du köpa en Bandeirante så köp nån av dom senare årsmodellerna som har Toyotas 14BT motor, dom tidigare modellerna har den äldre Mercedes OM-motorn.

Även i Brasilien (tillverkningslandet) verkar dessa bilar uppnått nån form av kultstatus med priser där efter men det är ju helt klart intressant att kolla lite närmare på ett sånt köp.

/ Mecki

 

okej, framlyktorna borde man ju klara av att bygga om till runda med lite delar från en 40a med runda lampor.

Har du koll på vilka årsmodeller man ska sikta in sig på?

Även om det kanske inte är riktigt samma bil så är det helt plötsligt en färdig bil precis som jag vill ha den, slipper bygga den själv (och troligtvis aldrig bli klar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att från -94 började man använda 14-B motorn och jag tror att den är att föredra framför OM-motorn.

Här finns lite mer fakta om modellerna https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser_(J40)

Skall du åka till Sydamerika och spana på Bandeirantes får du gärna hålla ett öga öppet för mig också.

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Mecki kanske har koll på detta?

TOYOTA Land Cruiser 3.0 TD GX -96

http://www.vibbo.com...ca=0_s&st=a&c=4

 

 

Kan det verkligen stämma?

 

Tjena !

På jakt efter en ny 40:a ser jag ;-)

 

Nä det är något som inte stämmer, sista årsmodellen var 1984 eller beroende på hur vissa länder beräknar årsmodeller , 1985.

Brasilien fortsatte att licenstillverka Land Cruiser 40-serien under namnet Bandeirante men då ser dom lite annorlunda ut med bla inpressningar i karossens sidor , fyrkantiga framlycktor, annan instrumentbräda mm.

 

Antingen så har dom skrivit fel i annonsen och den skall vara en -76:a vilket är troligast eller så har dom någon lokal regel på Kanarieöarna byter årsmodell i fall man gör någon modifiering på bilen som tex motera på en turbo eller byta motor.

 

Vad gällande motorn så kan dom ju ha satt på en turbo på 3-liters B-motorn eller så sitter det en modernare motor i den som kan vara orsak till omregistrering och ny årsmodell, synd att det inte fann nån bild på motorrummet :-(

 

// Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite varmare och skönare där än där du bodde tidigare ;-)

Har du kollat i Portugal ? Dom verkar ha gott om 40-serier där men sen så vet jag inte hur dom ligger till prismässigt och hur det går att föra in dom i Spanien. Annars så finns det en hel del med 40-serier i södra Frankrike till hyfsade priser sök på www.leboncoin.fr det är deras motsvarighet till Blocket , har för mig att det finns/fanns samma i Portugal men hittar inte den just nu.

Är du i dom norra delarna av Spanien till sommaren kanake vi ses, vi har planerat en tripp till Pyreneerna i Juli .

Lycka till i sökandet .

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.