Neppan Postad 9 mars, 2015 Rapport Share Postad 9 mars, 2015 Hej! Det är så att jag skulle vilja höja min VW Taro -94 (hilux) fram, främst för utseéndet Har hört mycket om torsion fjädring, att man kan skruva upp torsionsfjädrarna. Men har också hört väldigt mycket negativt att dom blir stumma osv. Har också kollat på såkallade "spännycklar" som man kan köpa som sedan flyttar torsion axeln några hack åt ett håll. Då påverkar man inte hårdheten på fjädern. Vad har ni för erfarenheter av höjning med torsions fjädring? Vad rekomenderar ni? MVH Niklas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peder Postad 10 mars, 2015 Rapport Share Postad 10 mars, 2015 Hur mycket vill du höja? Att justera upp fjädrarna påverkar inte hårdheten. Däremot ändras geometrin en aning och då flyttas lägena på spindelleder m.m. och bilen kan upplevas som stum då dessa inte är inslitna i de nya lägena. Framför allt på äldre bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Neppan Postad 10 mars, 2015 Författare Rapport Share Postad 10 mars, 2015 Jag tänker 3-4 cm höjning. Aha. Snackar du om uppskruvning av fjädern i torsion fjädringen eller flyttning i lägen av torsion fjädringsaxeln i hållaren (splinsen)? Är det korrekt att man kan göra på dessa 2 sätt? MVH Niklas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peder Postad 10 mars, 2015 Rapport Share Postad 10 mars, 2015 Skruva upp den borde räcka för dig. Om du flyttar dessa i splinsen så kommer du garanterat få huvudvärk om du inte gör det till 100% synk på bägge sidorna, byter bussningar och hela programmet. Börja skruva lite så ser du vad som händer. Det gör du ju på några minuter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Neppan Postad 15 mars, 2015 Författare Rapport Share Postad 15 mars, 2015 Skruva upp den borde räcka för dig. Om du flyttar dessa i splinsen så kommer du garanterat få huvudvärk om du inte gör det till 100% synk på bägge sidorna, byter bussningar och hela programmet. Börja skruva lite så ser du vad som händer. Det gör du ju på några minuter. Jag ska pröva! Tack så mycket för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster