Jump to content

Markfrigång - maximal däckstorlek


KNATON

Recommended Posts

Nyinköpt LC 120, narrow body: Markfrigången på denna är betydligt sämre jmfrt med LC90 WB-96. Nu sitter iofs 235/65/17 på bilen vilket är en del av förklaringen. Är det någon som vet vilken den maximalt markfrigångshöjande däckdimensionen är (utan övriga chassihöjande åtgärder)?

 

Är för mitt jobb i stort behov av hög markfrigång men går hellre tillbaks till LC 90 än lägger enorma summor på Arctic Truck-höjningar.

 

265/65/17 går på utan problem - med ok från verkstaden även om det såg lite fett ut....

Edited by KNATON
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur du kan ha sämre markfrigång på LC120 än en LC90?! En omöjlighet om inte bilarna är ombyggda. Men skiljer sig rulldiametern åt - så är det där du har skillnaden!

Det går utmärkt att sätta på hjul med större rulldiameter på en LC120 KDJ. Om du har en LC120 KDJ (den utan skärmbreddare) så kan du få problem med bredare hjul då dessa kan sticka utanför skärmkanterna. Chassimässigt är spårvidden densamma på LC120 Wide-Body och LC120 KDJ (Standard). Den bredare spårvidden på Wide-Body är på grund av bredare hjul. Den heter "Wide-Body" därför de har klistrat dit plastpaneler.

Link to comment
Share on other sites

Markfrigång LC90 230mm, LC120 207mm >23mm skillnad. (http://www.toyota.com.kw/english/toyota_models___/landcruiser/history/html/history/models/spec_m120.html)

 

Däcken på min LC90 265/70/16 jmfrt med dom skruttdäck som ligger på LC120 235/65/17 > ca 2cm skillnad. Vilket totalt ger en skillnad på ca 4cm vilket är rätt avsevärt

 

Så skillnaden ligger alltså delvis i däcken och frågan kvarstår: Någon som vet dimensionen på de maximalt markfrigångshöjande däcken utan att modifiera bilen?

Link to comment
Share on other sites

275X75 / 17. Dessa hjul kommer att sticka ut lite utanför skärmkanten (finns enklare skärmbreddare att köpa som du endast limmar på). Hjulhusen klarar dessa hjul när de fjädrar in/ut. Likaså tar de inte i vid fulla rattutslag m.m. Större hjul = problem. Du kan se bilder här: http://toyota4x4.se/...-expworks-2008/

​Jag har inte hittat fabriksuppgifter på LC90 och kan inte jämföra de bägge modellerna. När det gäller 120-modellen inbördes enligt specen du har länkat till så har samtliga 120-modeller samma GC = 207 mm. Detta stämmer dock inte i och med att modellerna (åtminstone i Europa) har olika hjuldiameter beroende på model.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Hittade specen - LC90 = 230 mm som du skriver. Så då är det väl en LC90 du ska ha om du inte kan välja en bättre väg när du är ute och åker. :)

Skulle ändå inte välja bort 120-serien.

Link to comment
Share on other sites

Tack Peder, här är en länk till LC90 : http://www.toyota.com.kw/english/toyota_models___/landcruiser/history/html/history/models/spec_m90.html

Skulle det funka med 255/80/17 också (bygger väl ungefär lika mycket fast dimensionen verkar vara svår att få tag i) utan att det skaver? Vill helst inte hålla på med klister...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.