Gå till innehåll

Modern Expeditionsbil - Råd och tips sökes

Ruffe42

Rekommendera Poster

Hej igen allihopa!

Jag hade riktat in mig på att köpa en LC 120 och har letat/väntat på ett bra klipp. Utbudet är såklart inte jättebra här i Sverige så fokuset börjar flyta ut på likvärdiga bilar.

Jag tittade ett tag på Jeep JKU och även mer på Land Rover Defender, men en annan modell ni troligtvis känner väl till som jag har fått upp ögonen för är Toyota FJ Cruisern.

Byggd på LC 120 plattformen låter toppen, samt att utseendemässigt så slår den rejält 120:an på fingrarna dock då på priset av utrymme och avsaknaden av dieselmotor.

Hur lyder köpråden om denna udda modell idag?

Prisklass mellan 100 - 200 k (Borde räcka att få en redan importerad bil runt årsm 2006 - 2009).

Är det några större förändringar mellan årsmodellerna?

Aut 5 vxl eller den ovanliga 6 vxl manuell?

Tillräckligt bekväm att ha som DD samt långresor?

Jag har sett tidigare råd att man ska akta sig för flodvågsbilar från staterna, men risken för det lär väl ha minskat (i alla fall eventuella följdproblem) eller ska man försöka hitta en japanbyggd FJC?

// Ruffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen ser skulle enda anledningen till att köpa en FJ vara att du kan hitta den med manuella difflocks samt att den var något lättare än 120:an. För en äventyrsbil skulle jag föredra 120:ans diesel, större lastutrymme och plats för åkande, större fönster och ljudisolering. Jeepen har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle inte gå i närheten av defendern. Efter att ha haft en 130:a under ett år på västafrikanska vägar kan jag bara konstatera att den har usel kör och åkkomfort, omöjligt att hålla samma fart på dåliga vägar som med min gamla 75:a samt att fjädring och dämpare ger upp om man inte är mycket försiktig.

Länk till kommentar

Hade tidigare en FJ Cruiser som jag delvis byggde om till Dakar-specs.

Jag gillar FJC en hel del. Plattformen är identisk med 120-serien - så delar finns det gott om.

Stora nackdelen är en törstig bensin V6'a. Mycket synd att den inte finns som diesel. I USA klagade många över att tanken är på tok för liten (tanka ofta) vilket kanske inte är att föredra på långresor. Fordonsskatten är betydligt lägre än 120-serien med diesel.

Idag kan man hitta en FJC till riktigt rimliga priser. Man sitter bekvämt i den (dock lite mörkt i baksätet pga små fönster).

Ang Martin's kommentar om Defender - glömde han säga att dessa även ramlar i bitar (vilket LR-folket tycker är charmigt då man ofta får stanna och skruva ihop bilen). Och som sagt, komfort saknar den helt och hållet. Beträffande Jeep och andra US-bilar, så saknas det reservdelar och servicemöjligheter för dessa i så gott som på hela den afrikanska kontinenten och även Mellanöstern.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Lånar tråden lite, har suttit och spanat en hel del på diverse LC och blev även smått sugen på en FJ Cruiser. Men den höga skatten på Dieselbilarna tar emot en hel del.

Hur mycket högre är soppaförbrukningen på Bensinmotorerna? För- och nackdelar mellan Diesel- och Bensinmotorerna?

Länk till kommentar

V6'an i FJC'n drar lika mycket som samma motor som sitter i LC120 V6 = 20-30% mer än dieselvarianten.

Nackdelen med bensinare är att den är mer känslig för fukt i och med att den har ett komplicerat tändsystem. Den går inte heller att köra om generatorn slutar att fungera. Brandrisken är högre med bensinmotor. Även bränslekvalitén på en bensinare kan spela en roll.

Ruffe 42 är ute efter en expeditionsbil - så jag rekommenderar en dieselbil. Driftsäkerheten, tillgång på bränsle (hanteringen) samt mindre brandrisk talar för diesel.

Länk till kommentar

Jag är också ute efter en expeditionsbil. Har spanat lite på Hilux D-Cab -07, har även sådana inom jobbet och jag tycker att man sitter hyfsat bra i baksätet och bilarna verkar pålitliga och stabila med tanke på hur vissa kollegor misshandlat dem. Har även pendlat med en AT35 till och från Norge och jag måste säga att den kändes väldigt bra, även i högre hastigheter.

Hur pass avancerat och dyrt kan det bli att montera 35tums om man gör allt själv? Tänkte mest på IFS, hjulvinklar och utväxlingar och kan man få tag på lämpliga skärmbreddare som inte kostar skjortan?

Sorry om jag lånar tråden igen, men det känns som att vi är ute efter ungefär samma saker.

Länk till kommentar

Håller med Jes. Men motorn i 76-78 och 105:an är rejält trött. Skulle nog välja en version med turbo och lite mer mos i. Att t.ex. köra i öken sand med en tung bil och trött motor är en pina. Likaså om man skall upp och köra på höga höjder (ett problem som många hade i Afghanistan där LC105:an utan turbo inte orkade med). Nu var dessa bilar oftast överlastade och gick sönder av detta skäl (kaross, chassi och fjädring).

Fördelen med HZJ78 är att du får spiralfjädrar fram (vilket är en väsentlig skillnad mot bladfjädrar. Tyvärr är HZJ78 fortfarande ganska dyra. Hade en för en del år sedan som jag sålde för en förmögenhet (färdigutrustad och klar för jorden runt körning).

Länk till kommentar

Håller med Jes. Men motorn i 76-78 och 105:an är rejält trött. Skulle nog välja en version med turbo och lite mer mos i. Att t.ex. köra i öken sand med en tung bil och trött motor är en pina. Likaså om man skall upp och köra på höga höjder (ett problem som många hade i Afghanistan där LC105:an utan turbo inte orkade med). Nu var dessa bilar oftast överlastade och gick sönder av detta skäl (kaross, chassi och fjädring).

Fördelen med HZJ78 är att du får spiralfjädrar fram (vilket är en väsentlig skillnad mot bladfjädrar. Tyvärr är HZJ78 fortfarande ganska dyra. Hade en för en del år sedan som jag sålde för en förmögenhet (färdigutrustad och klar för jorden runt körning).

Håller med Peder om att dom är trött , men det finns en lösning på det mesta :-) http://www.safarisnorkel.com/turbo/1hz_100/stc1hz100.htm

Mvh

Jes

Länk till kommentar