Jump to content

Köpa LC90 diesel, tips / råd?

Tapiren

Recommended Posts

Min fars bruksbil börjar bli lite sliten,och vi tittar efter en LC90. Vi har hittat en -97:a diesel som rullat c:a 25.000 mil. Vad bör man tänka på? Förutom allmänskicket, och rost.

Jag har haft en -99:a bensin som jag var väldigt nöjd med, så jag vet väl ungefär hur modellen ska "kännas", men dieselmotorn är för mig okänd.

-Kamremsbyte, hur ofta och till vilket pris?

-Är motorn en pålitlig / stabil enhet?

-Rören till bakre värmepaketet, visst rostar dessa? Är de lätta att se / byta?

-Rostar 90:an mycket i karossinfästningarna?

Min spontana reaktion är väl att 25.000 mil inte är någonting på en LC90, om den är hyfsat välskött?

Hej, om jag minns rätt byts kamremmen var 12' mil. Kostnaden när jag gjorde det på min lc90 årsmöte 2000 på icke Toyota verkstad var klart rimlig ca 1500kr år 2007. Är det en automat verkar det vara viktigt att ha koll på den kombinerade kylaren för motorns kylvatten och automatlådeoljan så att inte vätskorna börjar blandas med följden rasad låda. Det enda motorproblemet jag har hört talas om är att en del har fått sprickor i topplocket, tror dock det är väldigt ovanligt. Det är väl som vanligt viktigt att kolla att motor och låda samt övrig drivlina ser bra ut och går bra och försöka få koll på servicehistorik.

Tack!

Det där med topplocken läste jag lite om på ett engelskt forum, men det var svårt att bilda sig en uppfattning om hur vanligt förekommande det är.

Jag har fått för mig att kamremsbytet är lite billigare på dieseln, än på exempelvis 3.4 V6 och på åttorna i LC100.

Jag har bara haft bilen ett par månader, men än så länge är jag väldigt nöjd. Tycker den går väldigt fint tillsammans med automatlådan.

Använder den som jaktbil någon sväng varje vecka. Skicket är okej för sin ålder, någon rostfläck vid bakre sidorutan som stör ordningssinnet.. Den har precis slagit om till 29000 mil, så den är inkörd, men min förhoppning är att den ska tuffa på några år till.

Som redan har skrivits så är ju den kombinerade kylaren en omtalad felkäll. Vet inte hur vanligt det faktiskt är. Den förra ägaren bytte förra året ut originalkylaren och monterade istället en separat oljekylare till automaten. Vet inte om det är nödvändigt men känns ändå lite tryggt att veta.

Tack! Det är lite därför vi främst vill ha en manuell, för att slippa den bekymret.

Hursom så får jag inte tag på den tilltänkta säljaren länge, så det får nog bli en annan bil denna gång. Skumt, då det var han som kontaktade mig och ville sälja.