Gå till innehåll

Karosstyper på 120an?

Smittsarve

Rekommendera Poster

hej stallkompisar! :)

Jag har köpt mig en LC120 årsm 2004 och importerad från Danmark. Enligt Toyotas dator har den modellbeteckning KDJ120 och motorn heter 1KDFTV. Det är alltså samma motor som exempelvis Hilux nyare modeller bl a svensksålda på 127kW.

Nu till min fråga. Jag söker en massa olika tillbehör till bilen som exempelvis takrails, vinsch med fäste, alla olika filter till motorn, kamrem mm m fl.

Det finns ju som ni vet en uppsjö av leverantörer osv men när jag frågar om just min bil så får jag nästan bara träffar på FJ 120, LC 1-5, Prado osv. Vill någon av er vara snäll och hjälpa mig igenom denna djungel av beteckningar för jag blir inte klok på dem själv. Är det samma kaross på alla dessa eller skiljer det? m fl frågor.

Med vänlig hälsning mi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till toyota4x4! :)

Ja, alla beteckningar kan vara lite röriga till att börja med. Ska försöka bena ut lite.

Din modell heter 120, föregångaren i samma storlek 90 och efterföljaren 150. I många delar av världen går dessa under namnet Prado

FJ Cruiser och 4runner (för motsvarande årsmodeller) delar plattform med 120. De har olika kaross, men många chassidelar är de gemensamma.

120 finns med och utan WideBody, dvs extra skärmbreddare och en del annan utrustning.

Din modell heter KDJ120 eftersom den har dieselmotor. Samma med bensin heter GRJ120. Skulle den varit 2 dörrars skulle beteckningen varit KDJ125 resp GRJ125 för bensin.

Dieselmotorn heter mycket riktig 1KD-FTV, men för årsmodell har den 163, alternativ 166 hkr. Minns inte när uppdateringen skedde. Tror det var samtidigt som växellådan blev 6 växlad istället för 5, men kan ha fel här. Är det 166hkr varianten finns anledning att undersöka om tätningen till injektorerna är bytt. Vissa hade problem med detta, men totalhaveri på motorn som följd.

Nyare versioner av samma motor har mer effekt.

Hoppas detta var till någon hjälp, annars är det bara att fortsätta fråga :)

Länk till kommentar

ok tack, då klarnar saker och ting. Har sökt efter delar och tillbehör som en blådåre på nätet och hittar ju en massa olika sidor, allt från olika 4x4-sidor till ebay och aliexpress. Då sitter många av dem inne med fel info också för de skriver FJ120 men har en KDJ/GRJ 120a på bild i annonsen :) Har ni några bra tillbehörs- och reservdelssidor som ni kan tipsa om? Någon intressant iakttagelse var t ex när jag hittade en kamren för 2,5 dollar på en sida som heter Alibaba.com. Kul namn och man tror direkt det är kinesisk dynga men faktum är att påsen är avbildad och liknar exakt den jag köpte på Toyota i Visby ink samma OEM-nummer. Där betalade jag dock härliga 600 SEK istället :P. Effekten i mina registreringspapper är åminstone uppgiven till 127kW och det skall i så fall bli 172,72 hk. Kan det ha blivit fel i importen från DK eller har de vässat motorn ytterligare? (y)

Länk till kommentar

alibaba.com brukar vara annonser från företag från Kina som vill sälja stora serier. Aliexpress.com är ungefär samma men säljarna säljer ofta styckvis. För båda sidorna gäller att vara misstänksam. Det finns inget som säger att man får det som de avbildat på någon bild.

Under kategorin länkar här på forumet kan du hitta lite tips på sidor för inköp.

Några "klassiska"

http://www.all-american.nl Har dålig hemsida men har ett enormt lager med både tillbehör och toyota originaldelar till betydligt bättre pris än toyota sverige. Brukar svara snabbt på email, annars pratar de bra engelska om man vill ringa.

http://www.euro4x4parts.com som har mycket tillbehör

http://www.milneroffroad.com Billigt och lite liknande Biltema, en del prylar med helt okej kvalitet (i bland t.o.m. toyota original) och en del med lite mindre bra kvalitet.

Länk till kommentar