Jump to content

Vintern kommer, MoK-värmare, extraljus, dieselvärmare...

seww

Recommended Posts

Efter en alldeles otrolig sommar så kommer hösten strax och vintern därefter, och nu borde jag väl passa på att vinteroptimera Hiluxen.

Vad finns det för alternativ på värmare?

Dieselvärmare med SMS, tidur tycker jag är givet, Webasto som gäller?

Med en sådan, ingår då kontakt till kupévärmare?

Om man sätter in en dieselvärmare, är det någon vits (går det ens?) att koppla in en kontakt för värmare via sladd?

Till och med här uppe i norr börjar det bli mörkt på kvällarna nu, vad för extraljus bör man satsa på?

En LED-ramp? Modeller, priser?

Behöver jag en frontbåge eller kan jag vänta med det inköpet?

Vinterhjul är på gång i alla fall, men jag har inga enorma summor pengar att spendera på dessa just nu, värmaren är dock ett måste med tanke på våra kalla vintrar...

Ang bränsledriven Webasto så är inte denna normalt anslutningsbar till 240V då det är helt två olika principer (den drivs av bilens elsystem 12V/24V). Skall du ha möjlighet att koppla motorvärmare samt kupévärmare över 240V så blir det två olika alternativ. Den eldrivna bygger på en doppvärmare.

Möjligt att Webasto säljer komboversion för både bränsle och el. Det är bara att gå in på Webasto's hemsida och kolla.

Bägge versionerna kräver en cirkulationspump (12V/24V resp 240V).

Ang bränsledriven Webasto så är inte denna normalt anslutningsbar till 240V då det är helt två olika principer (den drivs av bilens elsystem 12V/24V). Skall du ha möjlighet att koppla motorvärmare samt kupévärmare över 240V så blir det två olika alternativ. Den eldrivna bygger på en doppvärmare.

Möjligt att Webasto säljer komboversion för både bränsle och el. Det är bara att gå in på Webasto's hemsida och kolla.

Bägge versionerna kräver en cirkulationspump (12V/24V resp 240V).

Aha okok, så det krävs två olika apparater.

Hmm vet att farbrorn enbart har dieselvärmare på sin, så det kanske blir en sån. Sällan man behöver sladden.

Okej, pratade just med en klient som har en liten verkstadsfirma.

Ska beställa blockvärmare med uttag, 2-3 extraljus med fästen, och sen ska han hjälpa att dra ett 12-volts uttag till flaket :)

Måste snart uppdatera byggtråden!

Avvaktar nog med dieselvärmaren till senare, alt nästa år.

Okej, pratade just med en klient som har en liten verkstadsfirma.

Ska beställa blockvärmare med uttag, 2-3 extraljus med fästen, och sen ska han hjälpa att dra ett 12-volts uttag till flaket :)

Måste snart uppdatera byggtråden!

Avvaktar nog med dieselvärmaren till senare, alt nästa år.

Kollade du hur mycket det skulle kosta att montera Webasto dieselvärmare? Funderar på att skaffa det till min Hilux men antar att det är dyrt.

Kollade du hur mycket det skulle kosta att montera Webasto dieselvärmare? Funderar på att skaffa det till min Hilux men antar att det är dyrt.

Vad jag hört så verkar en installation ligga mellan 10-20 000 beroende på modell av dieselvärmare och självklart vem som gör jobbet. Billigaste värmaren ligger nog närmare 10k bara värmaren. Sen tillkommer ju om man vill ha SMS-start, osv. Webasto hade inga priser på hemsidan, vad jag kunde se, så det finns nog variationer.

Ebersprächer ligger ungefär i samma prisklass enligt en mekaniker jag känner.

Var på Toyota idag och kollade med dom vad det skulle kosta att få dieselvärmare monterad, 24900 kr skulle kalaset gå på.

Passade samtidigt på att fråga om det går att få farthållare monterad på min Hilux men det kunde dom inte svara på, dom skulle kolla upp det med Toyota Stockholm, får se vad dom säger.