Jump to content

Varför så höga priser?

seww

Recommended Posts

Har haft lite långtråkigt på jobber senaste dagarna pga semestrar så jag har surfat runt lite.

Kollade in finska blocket, tori.fi, och ser att de har ett enormt utbud av LC's jämfört med Sverige, ca dubbelt så många.

Men hur kan de var så förb... dyra?!

Exempel: http://www.tori.fi/lappi/Toyota_Land_Cruiser_HJ61__huoltoauto_13108383.htm?ca=1&w=2

En 89:a med nästan 50k mil, för ca 50kkr! I mina ögon känns det som enormt överpris, men det måste väl vara marknaden som styr.

Tycker att man borde kunna få tag i en LC/4Runner med så många år på nacken och runt samma mil för en spottstyver.

Skulle inte få 50kkr för min Jeep Cherokee från 1997 med 15k mil, som dessutom är i perfekt skick i princip. Jeep kanske inte är en Toyota, men de är ju inte dåliga bilar för ändamålet.

Samma sak i Norge, finn.no. Större utbud, men priser uppåt väggarna.

Hade varit roligt att fynda ett enklare repobjekt för en billig peng, men det är ju bara att glömma med Toyota...

Men ska verkligen nypriset spela så stor roll när bilen har gått 50k mil och finns knappt något kvar av den?

Känns som inte rimligt oavsett märke/modell.

Kan dessutom an LC var såpass mycket bättre än t ex en Jeep av samma år?

Visst vet jag att det är skillnad, men att det är SÅN skillnad tycker jag inte...

Kolla italien. Drivor med Land Cruisers till vettiga priser http://www.subito.it...?q=land cruiser

Hehe den var rolig!

De hade ju bra utbud men verkar vara en kärlek till 3-dörrars modeller. Sökte man på LC under EUR5000 så var nästan alla 3-dörrars.

Däremot ta en titt på 4Runner/Hilux i Italien, får ju sälja huset för att köpa en 20 år gammal 4Runner/Hilux!

Men ska verkligen nypriset spela så stor roll när bilen har gått 50k mil och finns knappt något kvar av den?

Känns som inte rimligt oavsett märke/modell.

Kan dessutom an LC var såpass mycket bättre än t ex en Jeep av samma år?

Visst vet jag att det är skillnad, men att det är SÅN skillnad tycker jag inte...

Nja, i grunden håller jag nog med dig, men just avseende Finland tror jag det beror mycket på deras höga nybilspriser, alla bilar är ju dyra i Finland, inte bara LC. Även Jeepar är ju förhållandevis dyra jämfört med här hemma. Men absolut, många gånger (även här hemma) tror jag det kan vara bättre att köpa något annat än Toyota LC, exempelvis om man vill köpa en rejäl 4x4 med budgeten 25´. Då får man en ganska frisk bil av annat märke, men en LC för de pengarna är ju nästan helt slut...