Gå till innehåll

Rekommendera Poster

...

Men till en mer kritisk fråga, skulle man inte kunna spara en hel del pengar, om man gjorde samma resa med en vanlig tvåhjulsdriven kombi alternativt minibuss? Med tanke på förbrukning och modifikationskostnaderna du lagt på LC:n.

Nu körde ni ju knappt offroad, plus att det var bara er familj med på resan, så egentligen fanns det inga skäl att ta en snygg, upphottad offroad bil, som dessutom drar till sig uppmärksamhet som kan leda till tråkigheter.

Hur ställer sig alla för detta? Är det hjärtat som styr och hjärnan får ligga i dvala under beslutet eller finns det andra skäl?

Kom ihåg, jag tänker i rent ekonomiska termer. Är man snål och dessutom ekonom så blir det såhär... :)

Tack alla för den positiva responsen, roligt att ni uppskattar det jag skriver och jag hoppas verkligen att detta inspirerar till att själv ge sig ut "på äventyr" och inte avskräcker.

Allt är inte alltid positivt på resorna, men allt ger upplevelser och erfarenheter man har med sig resten av livet, och det är ju som vi säger "priceless".

Seww kommer här med en reflektion som vi själva gjorde under resan: Fan, vi hade lika gärna kunnat ta tjänstebilen och sparat 10-tusentalskronor i bara bränslekostnader ...

Men men men, så enkelt är det ju faktiskt inte :)

Jag skall rada upp några punkter som gör att jag alltid kommer välja LCn framför kombin när det gäller resor till fjärran länder (nä självklart inte för resor till Tyskland osv, men för längre resor med flera övernattningar).

1. Säkerhet.

En stor (rambyggd)bil är alltid (detta enligt senaste Folksam-undersökningen) säkrare än mindre bilar oavsett hur mycket säkerhetsfunktioner det finns i moderna bilar. Vikt + storlek vinner alltid.

Detta är viktigt för mig eftersom jag tar med familjen och vi kör i länder där trafiksäkerhet inte direkt prioriteras, och jag vill gärna få hem familjen i gott skick igen.

Å andra sidan gör detta att jag även får köra med stor hänsyn till andra, hålla avstånd osv, stor bil ger stort ansvar kan man säga ...

2. Driftsäkerhet.

Land Cruisers är byggda för att köras i öknen mm och "plågas" hårt, ger en viss trygghet även det.

Här kan man även lägga till att LCs finns i alla de länder som man söker sig till för "äventyr", eftersom de just är byggda för den sortens infrastruktur, eller brist därpå.

Det gör att det finns en kunskap och i bästa fall lite reservdelar till bilarna lokalt. Jag har alltid med mig filter och remmar, så även om inte jag kan byta det själv så slipper jag vänta på att de skall flygas in från Japan ...

3. Framkomlighet och komfort.

Det finns inte många bilar som är så sköna att köra långa sträckor som en Land Cruiser (100-serie), detta nästan oavsett underlag. Man kan köra på Autobahn likväl som på grusväg och trivas bra, detta gäller både passagerare och förare. Lägg där till att om/när du behöver ta dig fram i terräng, så är det inga problem heller tack vare (riktig)fyrhjulsdrift och diffspärrar.

4. Lastförmåga.

Redan vid min 45liters kyl så skulle en vanlig kombi krokna och då är det ganska mycket kvar att lasta ...

LCn har en grym lastförmåga och rymmer allt vi behöver (plus helt onödiga souvenirer som vi inte behöver ;) ). Lägg där till ett taktält för fyra per så kan man räkna bort många bilar.

Det var de huvudsakliga punkterna, sen kan man säkert addera massor som inte har med de faktiska omständigheterna att gör, så jag lämnar de därhän.

Men bilen är köpt och ombyggd med en sak i åtanke och det är resor, så varför inte använda den till det ;)

Sen var det ju faktiskt tanken att köra i ca två dygn offroad, men jag hade inte gjort min hemläxa riktigt så det gick bort.

Men det kommer garanterat fler resor och då kommer bilen att få känna lite terräng under däcken igen ...

Å andra sidan, Chris Scott, killen bakom Morocco Overland köpte en supergammal Mercedes 280SE och körde runt i Marocko för att just se om det gick, och både han och bilen kom hem, så ...

Angående uppmärksamhet så tror jag en Land Cruiser väcker mindre uppmärksamhet i Marocko och liknande länder än säg en Volvo V70.

Jag har aldrig känt mig otrygg på våra resor och skulle någon hota sig till bilen är det väl bara att ge dem nycklarna, inget är värt livet.

Sen har vi GPS-tracker i bilen så förhoppningsvis kan man leda polisen rätt ganska lätt.

Då ser jag trafikolyckor mm som betydligt större fara, därav punkt 1.

Svamlade jag bort mig helt, eller fick du någorlunda svar på frågan/frågorna?

Min hjärna ligger alltid i dvala och vilar upp sig tills den verkligen behövs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några foton som frun tyckte jag skulle komplettera med för en fylligare bild av resan :)

Minihamburgarna var faktiskt mini, jag var inte bara grinig här ;) man fick 10st så jag var nöjd

20140701_184803.jpg

Bulan äter lunch i öknen, rätt klädd är han också :)

20140705_122229.jpg

Frukost på hotellet i Zagora, ser nästan ut som en bulle på min tallrik ... måste vara en hägring i hettan :P

20140707_080733.jpg

Vår dörr till hotellrummet

20140707_084213.jpg

Ställe att relalalaxa på

20140707_094034.jpg

Ganska fint hotell när man tänker efter ;)

Marockansk familj på utflykt(?)

20140709_130801.jpg

Less is more?

20140628_201639.jpg

Länk till kommentar

Hej igen,

Jättebra svar, tack!

Säkerheten som du nämner är ju värd mest plus att störst går först så alla med mindre bilar makar på sig frivilligt :)

Man får väl komma ihåg också att alla inte har 2 bilar, ni kanske bara har LC:n och en Volvo, och då är inte valet svårt... hehe.

Men mycket bra reflektion, tackar för det! Alltid roligt att höra hur folk motiverar en större, praktisk bil, istället för en Volvo C30 som går på 0,3l/mil eller än värre, Skoda... Sen tror de att de är coola för att det står 4x4 på bagageluckan.

Länk till kommentar

Svaret på frågan om val av resefordon är nog enklare än så .

Gillar man Land Cruisers så åker man i en sådan oavsett vad det kostar eller vad den har för komfort och så är det väl med dom flesta entusiastfordon :-)

Hade man varit lagd åt Hundkoje hållet eller gamla träbåtar hade säkert semestern tillbringats i en sådan och då är det mer hjärtat än hjärnan som agerar och att följa sitt hjärta skall ju leda till ett långt och innehållsrikt liv ;-)

/Mecki

• Like 1
Länk till kommentar

Svaret på frågan om val av resefordon är nog enklare än så .

Gillar man Land Cruisers så åker man i en sådan oavsett vad det kostar eller vad den har för komfort och så är det väl med dom flesta entusiastfordon :-)

Hade man varit lagd åt Hundkoje hållet eller gamla träbåtar hade säkert semestern tillbringats i en sådan och då är det mer hjärtat än hjärnan som agerar och att följa sitt hjärta skall ju leda till ett långt och innehållsrikt liv ;-)

/Mecki

Är ju det jag misstänker, hjärtat som styr :)

Länk till kommentar

• 4 months later...