Jump to content

Köpråd Land Cruiser under 60K dragbil.

Rimson

Recommended Posts

Hej!

Helt ny och inte speciellt (läs totalnovis) kunnig (let the flames begin :)).

Jag är ute efter en dragbil som ska klara minst 2 ton på ett bra sätt. Den kommer enbart gå som dragbil och andrabil. En bensinsnål liten bil att "skjutsa arslet i" till vardags kommer finnas familjen. Dragbilen ska alltså tuffa runt i 80 med hästsläpet bakom och gå lite däremellan för att inte damma ihop.

Kruxet är att jag har en budget på max 60 000 (egentligen mindre men rätt bil så...). Jag mekar inte själv (och ingen annan i familjen heller). Har tittat på flera varianter men faller hela tiden tillbaka på Toyota LC. Jag behöver en driftsäker bil som inte är snordyr att laga.

Det är inte aktuellt precis nu men jag har börjat läsa på och titta på annonser och surfat på forum och några frågor har utkristalliserat sig. De flesta bilar i min prisklass är LC -90 har jag märkt.

1. Är det ens klokt att fundera på en LC i denna prisklass utifrån mina förutsättningar?

2. Bensin eller diesel?

3. Hästkrafter (inte den i släpet). Vissa dieslar har 125 hk, funkar det att dra med på ett vettigt sätt. En bensinare på 178 hk? Funkar det?

4. Automat vs manuell. Hur rädd ska jag vara för en automatväxlad bil som dragbil?

5. Hur rädd ska jag vara för en bil (både diesel och bensin) som gått +30K, om den är servad enligt konstens alla regler (eller inte)?

6. Kända problem?

7. Råd i allmänhet?

Jag är alltså inte ute efter någon "herrejösses-dra 5 ton i 150 km/h uppför hallandsåsen-bil" utan jag ska kunna tuffa till tävlingar och träningar på ett säkert sätt med mitt 2-tonssläp fullastat om det krävs. Just nu drar jag med en Skoda Yeti 160 hk 4x4 men den får ta max 1600 kg och klassar in som "bil med dragkrok" snarare än "dragbil" men där har ni min referens. Bruttovikten med min häst i mitt släp landar på närmare 1500 kg i dagsläget. Yetin har dessutom problem med begränsningen av kultrycket och är inte gjord för hästsläp helt enkelt.

Valet jag står mellan nu är att längre fram byta in Yetin mot antingen en nyare bil av samma typ (ex Kuga eller Rav 4) eller för ungefär samma totalpris köpa en liten, billig och snål vardagsbil och en rejälare dragbil utan större krav på komfort och jättelåg bensinförbrukning (gränser finns) men stark och driftsäker.

Tack!

/T

Hej, några inledande reflektioner är att jag personligen är skeptisk till 2-bilsägande så länge inte båda bilarna behövs av logistiska skäl. Vore däremot budgeten vidlyftig vore jag absolut en förespråkare av mer än en bil, gärna många! Vidare för 60tsek så blir det max en äldre LC 90. Både diesel eller bensin sådan kommer fixa jobbet bra. Personligen skulle jag isf välja en manuell diesel. Men återigen utifrån vad du beskriver är jag skeptisk till att 2-bilar är rätt för dig. Idag hår det ju att köpa en LC120 07-08 för relativt moderata pengar och det är både säkra, komfortabla och relativt snåla bilar speciellt i dieselutförande och mycket kompetent för den dragvikt du nämner.

Hej, några inledande reflektioner är att jag personligen är skeptisk till 2-bilsägande så länge inte båda bilarna behövs av logistiska skäl. Vore däremot budgeten vidlyftig vore jag absolut en förespråkare av mer än en bil, gärna många! Vidare för 60tsek så blir det max en äldre LC 90. Både diesel eller bensin sådan kommer fixa jobbet bra. Personligen skulle jag isf välja en manuell diesel. Men återigen utifrån vad du beskriver är jag skeptisk till att 2-bilar är rätt för dig. Idag hår det ju att köpa en LC120 07-08 för relativt moderata pengar och det är både säkra, komfortabla och relativt snåla bilar speciellt i dieselutförande och mycket kompetent för den dragvikt du nämner.

LC120 är riktigt trevlig att köra! beter sig som en personbil och perfekt dra kärra med. !

Kan iaf säga att du behöver inte va rädd att du inte kommer kunna dra med en 125hk diesel. man ska ju inte vinna några rödljusrace med hästkärran bakom ändå. har renault master med 2.8L 123 hk motor på jobbet. den går helt OK även om totalvikten är bortåt 4 ton ibland. visst lite slö i uppförsbackarna.

enda erfarenheten jag har av Landcruiser är just av 120 modellen (en kompis har en) och dom är riktigt robust byggda. har även frågat folk jag känner på bilprovningen och dom säger att land cruisern är överdimensionerad i de mesta plus att de väldigt sällan är några problem (skulle jag ha en driftsäker bil så rekommendera han mig Corolla E120 eller Landcruiser ;) )

Tanken om två bilar har funnits ett tag då det ofta blir "logistikkrockar" i familjen och dessa händer allt oftare nu när jag åker mycket med hästen. Vi drog ner från två till en bil för 6 år sedan. Men som sagt alternativet är att ha en bil med dragkrok som får tjäna två syften. Då blir det antagligen något mellanstort har jag tänkt eller så kanske man ska satsa på att bara ha en nyare LC istället.

Edited by Rimson

För 60 000kr får du ingen Land Cruiser 120 värd att dra hästsläp med. En välservad LC90 med bra historik bör gå att hitta för 60.

Beroende på hur många mil du ska köra och vilka krav du har på bränsleekonomi skulle jag även överväga Cheva Tahoe. Billiga i inköp, rimligt driftsäkra superbilliga reservdelar. Inte Landcruiser-kvalitet men å andra sidan helt annan prisbild. Även Pajero är avsevärt mycket billigare än Landcruiser och kan vara värt att kolla på.

• 3 weeks later...

För 60 000kr får du ingen Land Cruiser 120 värd att dra hästsläp med. En välservad LC90 med bra historik bör gå att hitta för 60.

Beroende på hur många mil du ska köra och vilka krav du har på bränsleekonomi skulle jag även överväga Cheva Tahoe. Billiga i inköp, rimligt driftsäkra superbilliga reservdelar. Inte Landcruiser-kvalitet men å andra sidan helt annan prisbild. Även Pajero är avsevärt mycket billigare än Landcruiser och kan vara värt att kolla på.

Är Tahoe ett OK val även om man inte mekar själv alls utan är helt hänvisad till verkstad?

Kan även föreslå Jeep. För 60kkr får du nog en ganska ny Grand Cherokee med få mil. De stora motorerna sänker priserna men man får mycket bil för pengarna tycker jag. Bra komfort också i en modern Jeep.

Kolla in jeepsweden.net för mer tips o info.

Tahoe är väl inte heller dum, jänkarna gör ju bekväma bilar som ofta är lättmekade men elsystemen kan ju harva en del.

Jag hade inte tvekar avseende LC90, för 60.000kr har du alla möjligheter att hitta ett bra ex, du behöver inte oroa dig för att de pengarna köper dig en bil i sämre skick, absolut inte.

Jag sålde min kanonfina 90 för 60' för tre år sedan, och det var där de låg då, tror de ligger kvar i ungefär samma pris nu.

Fördelen med LC är...tja, det finns många men en fördel är att de är lättsålda och håller värdet väldigt bra.

Jag hade inte tvekar avseende LC90, för 60.000kr har du alla möjligheter att hitta ett bra ex, du behöver inte oroa dig för att de pengarna köper dig en bil i sämre skick, absolut inte.

Jag sålde min kanonfina 90 för 60' för tre år sedan, och det var där de låg då, tror de ligger kvar i ungefär samma pris nu.

Fördelen med LC är...tja, det finns många men en fördel är att de är lättsålda och håller värdet väldigt bra.

Tack. Ja jag känner mest för LC men även Pajero finns med på listan om jag hittar en fint ex. Men LC allra högst.

Vad är LC "Prado" förresten? Hiss eller diss?

Edited by Rimson

Tack. Ja jag känner mest för LC men även Pajero finns med på listan om jag hittar en fint ex. Men LC allra högst.

Vad är LC "Prado" förresten? Hiss eller diss?

Prado är väl det namn som används på vissa marknader för LC90? Jag kan rekommendera en LC90 som bl a dragbil. Min '98 diesel har gått drygt 48 000 mil nu och den bara går och går, t o m A/Cn kyler fortfarande. Det är ingen våldsam fart i den med dess 125 hk, men duger fullgott till det allra mesta, och inga problem att dra tungt.

Tobbe

Vissa Pajero är väl rambyggda? Jag hade en -93:a och jag är nästan säker på att den var rambyggd, även om jag förstås kan minnas fel.

Andra generationens Pajero är en utmärkt bil, för runt 25' som vettiga exemplar kostar är de rena fynden, LC90 är ju mycket dyrare och Pajero är väldigt kompetent på många sätt.

Med en budget på 60' hade jag dock valt LC alla gånger, helt klart. Den är bekväm, snygg, pålitligt...

Det finns en guldmetallic för 53' i Stockholm, har du sett den? Jag har tittat på den och helt dum är den inte (även om jag själv tvekar, vill helst ha den större 100-modellen). Den har dåliga däck, och en del små nackdelar men för 53' som det begärs är den inte dum alls. Väldigt ostädad men det är en LC, de är svåra att slita på så en helgs tvätt och puts så blir den säkert väldigt fin.

Du har nog rätt, tidiga modeller kanske var rambyggda. Inte säker på fram till när isf men efter sökning så framstår det absolut att de haft självbärande kaross sedan 2006-2007 ngn gång.

När det gäller LC90 så kan jag bara instämma i att det är en trevlig och praktisk bil. Jag hade en årsm 2000 3,0TD (125hk) manuell och den gick absolut tillräckligt bra att dra tunga släp med. När jag köpte min hade den gått 20 000 mil och min dåvarande chef hade då en "likadan" fast årsm 1999 han köpt som ny och vid tillfället för mitt köp hade hans gått ca 10 000 mil och vi kunde inte känna någon som helst skillnad på dessa två bilar vid provkörning. Jag körde min ca 2,5 år och sålde den till en privatperson i Finland då den gått 27 000 mil. Det enda felet jag då hade haft på bilen under min tid var en läckande kylarslang. Nu har ju dock LC90 bilarna hunnit få fler år på nacken men jag skulle absolut inte vara orolig för att köpa en efter att noga synat av och ansett mig hitta en bra sådan.